ВИКОРИСТАННЯ ОЗДОРОВЧО-РЕКРЕАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ПЛАВАННЮ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).53Ключові слова:
оздоровчо-рекреаційні заняття, технології, школярі, плавання, інноваційні технологіїАнотація
В Україні затверджено низку комплексних програм навчання плаванню в рамках фізичного виховання в закладах середньої освіти. Але вони не враховують великий потенціал сучасних інноваційних методів і оздоровчо-рекреаційних технологій, які застосовують тренери та інструктори з навчання плавання в світі. Можна стверджувати, що поглиблений аналіз даних методик відкриє спеціалістам нові можливості та підходи до практичного вдосконалення процесу навчання плаванню учнів молодших класів. Такий підхід дасть можливість зробити процес навчання легким та цікавим.
Метою статті є аналіз сучасних інноваційних методик і оздоровчо-рекреаційних технологій навчання дітей молодшого шкільного віку плаванню, які можуть бути поступово впроваджені в процес фізичного виховання в закладах середньої освіти України або в приватній практиці фізкультурно-оздоровчих клубів.
Методологія дослідження включала такі методи: науково-методичних джерел за темою дослідження, конкретизація та порівняння, педагогічне спостереження.
Наукова новизна дослідження полягає в впровадженні в заняття з школярами великого арсеналу засобів та методів навчання плаванню. Серед них можна виділити: оздоровчо-рекреаційні заняття з елементами аквафітнесу та гідро аеробіки, дитяча йога в умовах водного середовища, танцювальні вправи, використання різних ігор на заняттях, навчання прикладного плавання та плаванню в умовах глибокої води з використанням платформ та допоміжних засобів.
Висновки. За результатами дослідження в процес навчання дошкільників плаванню рекомендується впроваджувати інноваційні методи, які будуть включати не лише різноманітні види рухової активності, а й різне обладнання (наприклад плоти, платформи). Також потрібно насамперед враховувати матеріально-технічні та кадрові можливості закладів середньої освіти, де планується заняття При впровадженні інноваційних технологій у процес навчання дітей плаванню необхідно дотримуватися таких критеріїв технологічності як науковість, системність, ефективність, процесуальність, структурованість.
Посилання
Briskin, Yu.A., Smyrnovskyi, S.B., Smyrnovska, S.B., & Slimakovskyi, O.V. (2022). Navchannia plavanniu ditei doshkilnoho viku z vykorystanniam innovatsiinykh zasobiv. [Teaching swimming to preschool children using innovative tools]. Scientific Journal National Pedagogical Dragomanov University, 10 (155), 44-47 [in Ukrainian].
Klimakova S.M., Cvielova V.G. Harmony of complex swimming: posibmyk dlia treneriv z plavannia ta zdobuvachiv vuschoii osvity za spets. 017 –«Fizycna kultura i sport» ta 014 «Fizychna kultura», natsionalnogo peda. Universytet imeni G.S.Skovotody. Kharkiv, 2022. 113 [in Ukrainian].
Koshtur, Ya.Ye. (2018). Shliakhy optymizatsii navchannia plavanniu ditei 6-richnoho viku v umovakh hlybokoho plavalnoho baseinu. [Ways of optimization of teaching 6-year olds how to swim in the conditions of a deep swimming pool]. Pedagogical Sciences: Theory, History, Innovative Technologies, 4 (78), 293‒303 [in Ukrainian].
Moskalenko A., Dorofieieva T. Pidvyschennia rivnia fizychnoii pidgotovlenosti ditei molodshogo shkilnogo viku shliahom kompleksnoii sportyvno-igrovoii organizatsii zaniat z fizychnoii kultury [Increasing the level of physical fitness of primary school children through comprehensive sports and game organization of physical education classes]problemy i perspektyvy rozvytku sportyvnyh igor i iedynoborstv u vyschyh navchalnyh zakladah.Т. 2 (2018). 48-54 [in Ukrainian].
Nazarkevych, L.I. (2017). Analiz prohram fizkulturno-ozdorovchykh zaniat z plavannia dlia ditei doshkilnoho viku [Analysis of programs of physical-healthy living for children of preschool age]. Scientific Journal National Pedagogical Dragomanov University, 9 (91), 70‒73 [in Ukrainian].
Nalisna D.V., Kusch O.S. Osoblyvosti vykorystannia plavannia dlia fizychnogo rozvytku ditei molodshogo shkilnogo viku [Features of using swimming for the physical development of primary school children] Suchasnyi stan ta perspektyvy rozvyktu nauky.Т. 2.18.12.2020. Uzhgorod. 115-117. http://doi.org/10.36074/18.12.2020.v2.10[in Ukrainian].
Obrazhey, O.Ye., (2021). Tekhnolohiia pryskorenoho navchannia plavannia molodshykh shkoliariv v umovakh litnikh ozdorovchykh taboriv [Technology of accelerated training of junior schoolchildren in the conditions of summer recreation camps]. Unpublished doctoral dissertation. Lutsk, Volyn National University named after Lesia Ukrainka. [in Ukrainian].
Health swimming: teaching aid/Yu. Briskin, T. Odynets, M. Pityn, O.Sydorko. Lviv: LDUFK, 2017. 200.[in Ukrainian].
Simak, N.D., & Odynets, T.Ye., (2022). Orhanizatsiino-metodychni osoblyvosti navchannia plavanniu ditei na etapi pochatkovoi pidhotovky. [Organizational and methodological features of teaching swimming to children at the initial stage of training]. Scientific Journal National Pedagogical Dragomanov University, 10 (155), 166‒170 [in Ukrainian].
Sulyma, A.S., Lomynoga S.I., Kandayev V.R., Kolizhuk V.V. Vplyv ozdorovchyh zaniat plavanniam na morfofunktsionalnyi stan hlopchykiv 2-4 klasiv [The impact of recreational swimming classes on the morphofunctional state of boys in grades 2-4] Fizychna kultura, sport ta zdorovia natsii: zbirnyk naukovyh prats.8 (27). Zhytomyr:Vyd. ZhSU imeni I.Franka, 2019, 294-299[in Ukrainian].
Yavorska T.Ye. Ruhova aktyvnist yak skladova garmonijnogo rozvytku dytyny molodshogo shkilnogo viku v navchalno-vyhovnomu protstesi [Motor activity as a component of the harmonious development of a child of primary school age in the educational process] Pidgotovka pedogogiv do vprovadzhennya derzhavnyh standartiv doshkilnoii ta pochatkovoii osvity.Zhytomyr: Vyd. ZhSU imeni I.Franka. 2013,552-555 [in Ukrainian]
Furman Yu.M., Holovkina V.V., Salnykova S.V., Sulyma A.S., Brezdeniuk O.Yu., Korolchuk A.P., Nesterova S.Yu. Effect of swimming with the use of aqua fitness elements and interval hypoxic training on the physical fitness of boys aged 11-12 years. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports.2018. Vol. 22, No 4. P. 184-188. http://doi.org/10.15561/18189172.2018.0403[in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Віра ПІДГАЙНА , Вікторія УЖВЕНКО , Євгеній ЖОВТЕНКО

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.