ОСОБЛИВОСТІ ІНКЛЮЗИВНОГО ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВ З РОЗЛАДАМИ АУТИЧНОГО СПЕКТРА
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).50Ключові слова:
учні, розлади аутичного спектра, фізична культура, інклюзивне навчання, урокАнотація
Включення дітей з розладами аутичного спектра до шкільної освіти разом з дітьми, які не мають обмежень у розвитку, є складною, дискусійною, недостатньо вивченою проблемою. Особливо дискусійним є питання впровадження інклюзивної освіти в процес фізичного виховання, де визначальною є рухова діяльність. Фахівці з фізичної культури, які працюють в інклюзивній освіті з дітьми з розладами аутичного спектра вказують, на складнощі долучення таких учнів до спільних форм занять фізичними вправами, де передбачається взаємодія усіх учасників освітнього процесу. Причинами є проблеми в соціальній взаємодії, низька мотивація учнів з розладами аутичного спектра, а також недостатня підготовленість фахівців. Робота присвячена проблемі оптимізації процесу залучення до занять фізичними вправами дітей з розладами аутичного спектра в умовах інклюзивного навчання. Було визначено обізнаність учителів фізичної культури щодо роботи в умовах інклюзивного навчання, зокрема з учнями з розладами аутичного спектра. Розроблено та впроваджено методичні рекомендації щодо проведення спільних занять фізичними вправами з дітьми з РАС в програму курсів підвищення кваліфікації для учителів фізичної культури. В результаті проведеного дослідження підвищився рівень теоретичних знань та практичних навичок вчителів фізичної культури що до залучення дітей з РАС до спільних занять фізичними вправами на уроках фізичної культури, що доводить ефективність розроблених методичних рекомендацій. У роботі використовувались наступні методи наукових досліджень: теоретичні методи (синтез, аналіз, порівняння), соціологічні методи (анкетування), педагогічне спостереження, педагогічний експеримент, методи математичної статистики.
Посилання
Bodnar I. Vplyv avtorskoi prohramy fizychnoho vykhovannia na pokaznyky fizychnoi pidhotovlenosti shkoliariv z autyzmom / Ivanna Bodnar, Ali Khamade // Naukovyi chasopys Nats. ped. un-tu imeni M.P. Drahomanova. Seriia 15, Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoi kultury (fizychna kultura i sport) : zb. nauk. pr. – Kyiv, 2021. – Vyp. 6K(135)21. – S. 34–37.
Diachkina Kh., Solovei A. Do problemy zaluchennia ditei z rozladamy autychnoho spektra do urokiv fizychnoi kultury v umovakh inkliuzyvnoho navchannia / Kh. Diachkina, A. Solovei // Collection of scientific papers «SCIENTIA», (March 10, 2023; Valencia, Spain). – S. 234–235.
Kizenko O. M. Fizychne vykhovannia uchniv z osoblyvymy potrebamy / O. M. Kizenko // Sotsialnyi pedahoh. – 2017. – № 3 (123). – S. 57–59.
Kolupaieva A. A. Inkliuzyvna osvita yak transformatsiina stratehiia suchasnoi osvitnoi polityky / A. A. Kolupaieva // Aktualni problemy navchannia ta vykhovannia liudei z osoblyvymy potrebamy. – 2010. – Vyp. 7. – S. 11–19.
Kolupaieva A. A., Taranchenko O. M. Navchannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v inkliuzyvnomu seredovyshchi / A. A. Kolupaieva, O. M. Taranchenko. – Kharkiv, 2019. – 304 s.
Skrypnyk T. V., Kovbasiuk O. V. Uroky fizychnoi kultury dlia ditei z autyzmom / T. V. Skrypnyk, O. V. Kovbasiuk // Naukovo-metodychnyi zhurnal «Fizychne vykhovannia v ridnii shkoli». – 2014. – № 3. – S. 18–20.
Solovei A., Chepizhak D. Hotovnist fakhivtsiv z fizychnoho vykhovannia do roboty v umovakh inkliuzyvnoho navchannia v zakladakh zahalnoi serednoi osvity / A. Solovei, D. Chepizhak // Perspektyvy, problemy ta naiavni zdobutky rozvytku fizychnoi kultury i sportu v Ukraini. IV Vseukrainska internet-konferentsiia “COLOR OF SCIENCE”. – Vinnytsia: VDPU, 2021. – S. 407–410.
Khanikiants O. V., Feoktistova O. M. Vplyv zasobiv adaptyvnoho plavannia na korektsiiu fizychnoho rozvytku ditei z rasovymy rozladamy / O. V. Khanikiants, O. M. Feoktistova // SCIENCE FOUNDATIONS OF MODERN SCIENCE AND PRACTICE. – 2021. – T. 10. – S. 451.
Courchesne V. et al. Autistic children at risk of being underestimated: school-based pilot study of a strength-informed assessment // Molecular Autism. – 2015. – T. 6. – № 1. – S. 1–10.
Vogindroukas I., Stankova M., Chelas E. N., Proedrou A. Language and Speech Characteristics in Autism / I. Vogindroukas, M. Stankova, E. N. Chelas, A. Proedrou // Neuropsychiatr Dis Treat. – 2022. – Oct 14. – Rezhym dostupu: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9578461/.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Алла СОЛОВЕЙ , Марта ЯРОШИК , Мирослава ДАНИЛЕВИЧ

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.