РОЛЬ МОТИВАЦІЇ У ФОРМУВАННІ ЗВИЧОК ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).31Ключові слова:
мотивація, здоровий спосіб життя, студентська молодь, фізична активність, фізичне виховання, інноваційні методи, заклади вищої освітиАнотація
У статті аналізується роль мотивації у формуванні звичок здорового способу життя серед студентської молоді, зокрема, у контексті фізичної активності та фізичного виховання. Студентська молодь є важливою частиною суспільства, і її здоров’я має безпосередній вплив на загальний стан нації та економічну продуктивність. Враховуючи низький рівень фізичної активності серед студентів, особливо в умовах сучасного суспільства, яке характеризується великою кількістю стресових факторів та інтенсивною розумовою діяльністю, дослідження мотиваційних факторів до занять фізичними вправами є надзвичайно важливим.
Аналізуючи існуючі підходи до формування здорового способу життя, автори відзначають, що мотивація до фізичної активності є основним рушієм для формування сталих звичок, що сприяють збереженню здоров’я. Однією з основних проблем є низька мотивація студентів до регулярних занять фізичними вправами, що в свою чергу веде до зниження рівня фізичної підготовленості, здоров’я та загального рівня працездатності.
Дослідження вказує на важливість формування інтересу до здорового способу життя через мотиваційні стратегії, які враховують індивідуальні потреби та інтереси студентів. Ключовим аспектом є адаптація підходів до фізичного виховання з урахуванням психологічних особливостей молоді, її соціального контексту та культурних факторів. Зокрема, інтеграція інноваційних методів, таких як цифрові технології, мобільні додатки для тренувань та онлайн-курси, може значно підвищити мотивацію студентів, особливо в умовах університетського навчання, яке вимагає балансу між академічною діяльністю та фізичним розвитком.
Крім того, у статті розглядається важливість підвищення мотивації до фізичної активності через забезпечення доступу до спортивних об’єктів, організацію спортивних змагань та популяризацію здорового способу життя серед студентів, що дозволяє їм стати активними учасниками та популяризаторами здорового способу життя серед однолітків.
Автори також наголошують на тому, що мотивація повинна бути спрямована не лише на фізичну активність, але й на створення сприятливого середовища для всебічного й гармонійного розвитку особистості студента. Позаяк, регулярні заняття спортом не лише сприяють фізичному розвитку, але й розвивають такі якості, як стресостійкість, дисципліну, організованість та здатність до командної роботи, що є важливими для їхньої подальшої успішної кар’єри.
Посилання
MOSEICHUK, Yu., KOROLIANCHUK, A., & ABDULA, A. (2024). FORMUVANNIA U STUDENTSKOI MOLODI TSINNISNOHO STAVLENNIA DO ZDOROVIA ZASOBAMY FIZYCHNOI KULTURY. PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, 1(1), 183–187. https://doi.org/10.31891/pcs.2024.1.28
Redkina M. A. Osoblyvosti metodyky vyznachennia indyvidualnoi rukhovoi aktyvnosti studentiv ta yii vplyv na psykhofizychnyi stan. Osvitni obrii. 1 (50), 2020. S. 80-83.
Serdiuk L.Z. Psykholohichni osnovy samodeterminatsii osobystosti v kontseptsii vnutrishnoi svobody H.O. Balla / L.Z.Serdiuk // Humannyi rozum: zbirnyk statei (prysviacheno pamiati Heorhiia Oleksiiovycha Balla) / Instytut psykholohii imeni H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy; [nauk. red. O.V. Zavhorodnia, V.L. Zlyvkov; uklad. S.O. Lukomska, O.V. Fedan]. – K.: Pedahohichna dumka, 2017. – S.142-148.
Serdiuk L.Z. Psykholohichni osnovy samodeterminatsii osobystosti v kontseptsii vnutrishnoi svobody H.O. Balla / L.Z.Serdiuk // Humannyi rozum: zbirnyk statei (prysviacheno pamiati Heorhiia Oleksiiovycha Balla) / Instytut psykholohii imeni H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy; [nauk. red. O.V. Zavhorodnia, V.L. Zlyvkov; uklad. S.O. Lukomska, O.V. Fedan]. – K.: Pedahohichna dumka, 2017. – S.142-148.
Bakiko, I., Valkevych, O., & Cherkashyn, R. (2024). ANALIZ PROHRAM FIZYCHNOI AKTYVNOSTI V ZAKLADAKH ZAHALNOI SEREDNOI OSVITY KRAIN EU. Naukovyi chasopys Ukrainskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykhaila Drahomanova. Seriia 15, (3K (176), 78-82. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.3K(176).17
Kremen, V. H., Ilin V. V. Filosofiia: myslyteli, idei, kontseptsii: Pidruchnyk / V. H. Kremen, V. V. Ilin. - K.: Knyha, 2005. - 528 s.
Bekh I. D. Vid voli do osobystosti / I. D. Bekh. – Kyiv: Ukraina- Vita, 1995. –. 202s.
Krutsevych T., Marchenko O., Moskalenko O. Zdorovyi sposib zhyttia v iierarkhii motyvatsiinykh priorytetiv yunakiv i divchat, yaki zaimaiutsia sportom. Sportyvnyi visnyk Prydniprovia. 2023. № 1. S. 58–66. URL: http://infiz.dp.ua/misc-documents/2023-01/2023-01-06.pdf.
Marchenko O. Yu., Pohasii L. I. Potreba u dosiahnenni uspikhu yak skladova motyvatsii do zaniat fizychnoiu kulturoiu. Molodyi vchenyi. 2018. Vyp. 4.2(56.2). S. 15-20.
Hakman A., Andrieieva O., Kashuba V., Nakonechnyi I., Cherednichenko S., Khrypko I., et al. Characteristics of biogeometric profile of posture and quality of life of students during the process of physical education. Journal of Physical Education and Sport. 2020. Vol. 20(1). R. 79-85. 195
Skalski, D., Grygus, I., Zabolotna, O., & Kindzer, B. (2021). SOTSIOLOHICHNI ASPEKTY FIZYCHNOI KULTURY SUCHASNOI RODYNY PID CHAS PANDEMII. Rehabilitation and Recreation, (8), 88–100. vylucheno iz https://health.nuwm.edu.ua/index.php/rehabilitation/article/view/150
Marchenko O., Brychuk M., Diedukh M. Osoblyvosti motyvatsii studentiv do samostiinykh zaniat rukhovoiu aktyvnistiu v umovakh voiennoho stanu. Teoriia i metodyka fizychnoho vykhovannia i sportu. 2022. № 3. S. 44–55. URL: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2022.3.44-50.
Sainchuk M. M., Sainchuk A. M., Ivanik O. B., Sainchuk O. M. Empatiia yak indykator hotovnosti studentiv fizkulturno-sportyvnoi haluzi do maibutnoi profesiinoi diialnosti. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. 2018. Vyp.8(102)20. S. 68-72.
Nakonechnyi I.Iu. Psykholohiia fizychnoho vykhovannia i sportu. Navch. metod. posibnyk. 2015. 91s.
Bazylchuk V.B. Orhanizatsiini zasady aktyvizatsii sportyvno-ozdorovchoi diialnosti studentiv v umovakh vyshchoho navchalnoho zakladu: Avtoref. dys... kand. nauk z fiz. vykhovannia: 24.00.02 / V.B. Bazylchuk ; Lviv. derzh. in-t fiz. kultury. – L., 2004. – 22 s.
Bezverkhnia H.V, Tsybulska V.V, Honchar H.I. Motyvatsiia do zaniat fizychnoiu kulturoiu i sportom shkoliariv ta studentiv [monohrafiia].Uman: VPTs «Vizavi»; 2016. 223 s.
Kovryha Yu.I., Kolos M.A. Rol ozdorovcho-rekreatsiinoi diialnosti v zhytti studentiv. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky. Fizychne vykhovannia ta sport. 2016. No 136. – S.112-114
Omelchenko, T., & Bozhenko-Kurylo, O. (2023). Formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia studentskoi molodi zasobamy ozdorovche-rekreatsiinykh zaniat. Naukovyi chasopys Ukrainskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykhaila Drahomanova. Seriia 15, (3K(162), – S.308-313. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.3K(162).63
Shchekotylina N.F., Rol motyvatsii do zaniat fizychnym vykhovanniam u studentiv u konteksti formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia. Innovatsiina pedahohika // Teoriia i metodyka profesiinoi osvity. Vyp. 11. T. 3. 2019. – S.157-162. http://www.innovpedagogy.od.ua/11-3-ukr
Hakman, A. V., Balatska, L. V., Hryhoryshyna, T. B., & Nikolaichuk, O. P. (2018). Motyvatsiini priorytety do protsesu fizychnoho vykhovannia studentiv zakladiv vyshchoi osvity I rivnia akredytatsii (na prykladi m. Chernivtsi). Visnyk Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka. Fizychne vykhovannia, sport i zdorovia liudyny, (11), 53-61.
Zorii, Ya. (2024). Umovy y osoblyvosti formuvannia motyvatsii u shkoliariv do maibutnoi viiskovoi sluzhby ta hotovnosti do znachnykh fizychnykh navantazhen. Physical culture and sport: scientific perspective, (3), 44–50. https://doi.org/10.31891/pcs.2024.3.7
Kolesnik Iryna, Tereshchenko Ivan, Levchuk Tamara. Formuvannia motyvatsii do zaniat z fizychnoho vykhovannia studentiv zakladiv vyshchoi osvity zasobamy himnastyky. https://www.researchgate.net/publication/362101059_Formuvanna_motivacii_do_zanat_z_fizicnogo_vihovanna_studentiv_zakladiv_visoi_osviti_zasobami_gimnastiki
Marchyk V., Andrianov V., Porokhnenko O. Suspilnyi zapyt na fizychnu kulturu. (2016). Physical Education, Sport and Health Culture in Modern Society, 4(20), 30-34. https://sport.vnu.edu.ua/index.php/sport/article/view/569
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Ярослав ЗОРІЙ , Віктор БОГАТИРЕЦЬ , Роман ПШИБИЛА

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.