ВЗАЄМОЗВ’΄ЯЗОК ЗДОРОВ’΄ЯЗБЕРІГАЮЧИХ ТА ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).30

Ключові слова:

здоров’я, компетентність, здоров’язбережувальна компетентність, педагогічні технології, професійна підготовка

Анотація

У статті висвітлюються окремі аспекти використання здоров΄язберігаючих технологій в  процесі підготовки фахівців у закладах освіти.  Запровадження здоров’язберігаючих технологій в освітній процес пов’язано з використанням медико-гігієнічних, фізкультурно-оздоровчих, лікувально-оздоровчих, соціально-адаптованих, екологічних здоров’язберігаючих технологій та технологій забезпечення безпеки життєдіяльності. Використання здоров’язберігаючих та здоров’яформуючих технологій у процесі навчання дозволяє здійснити комплексну оцінку умов життєдіяльності, зберегти фізичний та психічний потенціал молоді, формувати більш високий рівень стану здоров’я і навичок здорового способу життя, здійснювати моніторинг показників індивідуального розвитку, прогнозувати можливі зміни здоров’я та проводити відповідні психолого-педагогічні, корегувальні, реабілітаційні заходи, поліпшувати якість життя суб’єктів освітнього середовища. Однак такі технології  не  можуть бути  відокремлені  від  загальної  педагогічної  системи,  а  навпаки,  повинні зважено, ґрунтовно й  раціонально  використовуватись  у  комплексі  з  іншими.

У освітній галузі здоров’язбереження є складовою педагогічних технологій усіх рівнів – дошкільного, середнього та вищого, покликаних сприяти формуванню освітнього простору збереження та культури здоров’я. Здоров’язбережувальні освітні технології можна розглядати і як якісну характеристику будь-якої педагогічної технології, і як сукупність принципів, прийомів, методів, які, доповнюючи педагогічні технології навчання та виховання, наповнюють їх ознаками здоров’язбереження. У цьому сенсі можна говорити про синергізм здоров’язбережувальних (медико-гігієнічних, фізкультурно-оздоровчих, соціально-психологічних, екологічних, безпеки життєдіяльності) та педагогічних технологій, що використовуються для досягнення спільної мети – формування здоров’язбережувальної компетентності шляхом набуття учнями/студентами навичок збереження та зміцнення здоров’я, дбайливого ставлення до особистого та суспільного здоров’я.

Мета всіх здоров’язбережувальних освітніх технологій, що використовують у Чернівецькому національному університеті імені Ю.Федьковича, – сформувати у студентів необхідні знання, вміння та навички здорового способу життя, навчити їх використовувати такі знання у повсякденному житті. Впровадження здоров’язберігаючих технологій у навчальний процес ЗВО дозволяє здобувачам освіти успішніше адаптуватися в освітньому, суспільному та соціальному просторі, розкрити власні творчі можливості, а викладачу ефективно проводити профілактику асоціальної поведінки вихованців. Основні елементи здоров’язберігаючих освітніх технологій пов’язані з такими видами діяльності. як включення здоров’язберігаючих освітніх технологій у всі форми освітнього процесу, створення оптимальних умов для ефективного впровадження здоров’язберігаючих технологій у процес навчання, здійснення координації та управління за реалізацією впровадження технологій в освітній процес.

Посилання

Bratyshchenko I.V. Vprovadzhennia zdoroviazberezhnykh tekhnolohii u navchalnomu zakladi. Pedahohika, psykholohiia ta medyko‐biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu. 2012. № 10. S. 5-8.

Voronin D.Ie. Zdoroviazberihaiucha kompetentnist studenta v sotsialno-pedahohichnomu aspekti. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biol. probl. fiz. vykhovannia i sportu. 2006. № 2. S. 25-28.

Bashavets N.A. Zdoroviazberezhuvalna kompetentnist maibutnoho fakhivtsia yak osnova yoho kultury. Nauka i osvita, №1-2. 2013. S. 120-122.

Antonova O.Ie., Polishchuk N.M. Zdoroviazberihaiucha kompetentnist osobystosti yak naukova problema (analiz poniattia). Vyshcha osvita u medsestrynstvi : problemy i perspektyvy : zb. statei vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (10-11 lystopada 2011 r.). Zhytomyr : Polissia, 2011. S. 27-31.

Otravenko O. V. Pedahohichni umovy formuvannia zdorov’iazberezhuvalnoi kompetentnosti uchnivskoi ta studentskoi molodi v umovakh stupenevoi osvity [Pedagogical conditions of formation of the health of preserving competence of students and students in conditions of high school education]. Zdorov'e, sport, reabilitaciya – Health, sports, rehabilitation. 2016. 4, 47- 50.

Balukh M.М. Pedagogical conditions for the formation of health-saving competencies of future primary school teachers. The Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Series: Pedagogy, 2020, no. 2, pp. 49–54. doi: 10.25128/2415-3605.20.2.7.

Bratyshchenko I.V. Vprovadzhennia zdoroviazberezhnykh tekhnolohii u navchalnomu zakladi. Pedahohika, psykholohiia ta medyko‐biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu. 2012. № 10. S. 5-8.

Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti : svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy: Biblioteka osvitnoi polityky / Bibik N.M., Vashchenko L.S., Lokshyna O.I. ta in. / Pid zah. red. O.V. Ovcharuk. K., 2004. 112 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

27.03.2025

Як цитувати

ПІШАК, . О. ., РОМАНІВ, . Л. ., & ГАУРЯК, . О. . . (2025). ВЗАЄМОЗВ’΄ЯЗОК ЗДОРОВ’΄ЯЗБЕРІГАЮЧИХ ТА ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ. PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, 1(1), 229–234. https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).30