АДАПТИВНЕ ВИКОРИСТАННЯ НАСТІЛЬНОГО ТЕНІСУ У ФІЗИЧНОМУ ВИХОВАННІ ШКОЛЯРІВ З ІНКЛЮЗІЄЮ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).27Ключові слова:
настільний теніс, адаптивне фізичне виховання, школяріАнотація
Стаття присвячена дослідженню ефективності використання елементів настільного тенісу в системі фізичного виховання дітей середнього шкільного віку, зокрема в умовах інклюзивних класів. Автор аналізує роль фізичного виховання в розвитку дитини, звертаючи особливу увагу на створення рівних умов для фізичного розвитку всіх учнів, незалежно від їхніх індивідуальних особливостей. Визначено, що настільний теніс є ефективним засобом для розвитку основних фізичних якостей: координації рухів, швидкості реакції, спритності, витривалості та сили, а також сприяє вдосконаленню когнітивних функцій, таких як концентрація уваги та ментальна швидкість. У статті розглядаються сенситивні періоди розвитку дітей, зокрема 10-12 років, коли їхня фізична активність має важливий вплив на загальний розвиток. Окрім цього, особлива увага приділяється впливу фізичних вправ на соціалізацію дітей з особливими освітніми потребами, їхнє формування самостійності, впевненості у собі та розвитку соціальних навичок. Визначено важливість створення стимулюючих умов для дітей з обмеженими можливостями, що дозволяє їм інтегруватися у соціальне середовище та брати участь у різноманітних рухових активностях. На основі аналізу наукових джерел та практичного досвіду підтверджено, що заняття настільним тенісом мають позитивний вплив на здоров'я дітей, зокрема на серцево-судинну та дихальну системи, а також сприяють розвитку м'язової сили і покращенню моторики. Крім того, настільний теніс розвиває зоровий аналізатор та когнітивні здібності, допомагаючи дітям удосконалювати здатність до швидкого реагування та прийняття рішень. У статті також запропоновано методи використання настільного тенісу в фізичному вихованні, зокрема для дітей з особливими освітніми потребами, такі як тренувальні заняття, турніри, ігрові форми навчання та індивідуальні тренування. Підкреслено важливість адаптації навчальних програм відповідно до потреб і можливостей учнів, що сприяє підвищенню їхньої зацікавленості в спорті та розвитку особистісних якостей, необхідних для успішної самореалізації у житті та спорті. Таким чином, настільний теніс є ефективним інструментом для фізичного та соціального розвитку дітей середнього шкільного віку, сприяючи їхній інтеграції в суспільство та розвитку ключових фізичних і когнітивних навичок.
Посилання
Hloba T. A. Nastilnyi tenis yak zasib rozvytku koordynatsiinykh zdibnostei studentiv u protsesi zaniat fizychnym vykhovanniam. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh. Zaporizhzhia. 2015, Vyp 42 (95). S 87 - 93.
Huk H. I. Fizychne vykhovannia ditei serednoho shkilnoho viku inkliuzyvnykh klasiv zasobamy nastilnoho tenisu. Dys. dok. filosof. za spets. 014 Serednia osvita (Fizychna kultura). Lviv. LDUFK. 2023. 263 s.
Knish S. I., Bura D. S. Psykholohichnyi suprovid ditei z osoblyvymy potrebamy pid chas rekreatsiinykh zaniat. In The 7th International scientific and practical conference “Modern directions of scientific research development”(December 22-24, 2021) BoScience Publisher, Chicago, USA. 2021. 880 p. (p. 377).
Kolupaieva A.A., Savchuk L.O. Dity z osoblyvymy osvitnimy problemamy ta orhanizatsiia yikhnoho navchannia. navch.-metod. posibnyk. – K.: Vydavnycha hrupa «ATOPOL», 2011. – 274 s.
Krutsevych T. Yu., Panhelova N. Ye., Kryvchykova O. D. Teoriia i metodyka fizychnoho vykhovannia: pidruch.dlia stud.vyshch. navch.zakl.fiz. vykhovannia i sportu. K.: Natsionalnyi universytet fizychnoho vykhovannia i sportu Ukrainy, vyd – vo «Olimp. l – ra». 2017. T2, 448s.
Kobets, O., Hulbs, O. Pro dosvid psykholohichnoi reabilitatsii osib z invalidnistiu v umovakh inkliuzyvnykh taboriv. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy, (2021). 55-61.
Suprunenko M.V. Ozdorovchyi napriamok zaniat z nastilnoho tenisu. 2021. URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/36256
Khaniukova O.V., Poliakova A.V. Istoriia rozvytku tenisu. Pravyla hry. Metodychni rekomendatsii. Dnipropetrovsk: DDIFKiS, 2014. 25 s.
Andrieieva, O., Galan, Y., Hakman, A., & Holovach, I. Application of ecological tourism in physical education of primary school age children. Journal of Physical Education & Sport, (2017). 17.
Hakman, A., Nakonechnyi, I., Balatska, L., Vaskan, I., Filak, Y., & Kljus, O. Peculiarities of physical and mental capacity of 6-9-year-old children under elementary school conditions. Journal of Physical Education and Sport, (2018). 18, 1192-1198.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Інна ХРИПКО, Анжела МЕДВІДЬ, Мар’яна МИХАЙЛОВА, Олег ПРЕКУРАТ

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.