ЯКІСТЬ ЖИТТЯ ТА СОЦІАЛЬНА ПІДТРИМКА ДІТЕЙ, ЯКІ ПОСТРАЖДАЛИ ВНАСЛІДОК ВОЄННИХ ДІЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).22

Ключові слова:

соціально-педагогічна реабілітація, психологічна реабілітація, діти, якість життя, поствоєнне суспільство

Анотація

У статті досліджено якість життя та рівень соціальної підтримки дітей, які постраждали внаслідок воєнних дій. Метою дослідження є оцінка рівня якості життя та соціальної підтримки дітей, які постраждали внаслідок воєнних дій, зокрема визначення впливу військових конфліктів на фізичне та психічне здоров'я дітей, а також аналіз ролі соціальної підтримки з боку родини та друзів у процесі їхнього психологічного відновлення. Методи дослідження, які використовувалися задля розкриття теми дослідження: теоретичні методи, емпіричні методи (соціологічні дослідження, SF-36, MSPSS), методи математичної статистики. У дослідженні прийняли участь 197 дітей, які постраждали в наслідок воєнних дій було охоплено від 8 до 12 років, тобто 92 дівчат і 105 хлопців. Результати показали, що діти, які не зазнали безпосереднього впливу війни, зберегли високі показники якості життя, хоча в окремих випадках відзначалося зниження психічного здоров’я (показники соціального функціонування та психічного здоров’я склали 73,5±6,8 та 71,2±7,4). У дітей, які пережили наслідки війни, показники якості життя за шкалою SF-36 були значно нижчими. Фізичне функціонування залишалося на прийнятному рівні (71,7±7,1), але в деяких випадках знижувалося до 63,4±6,5, що вказує на фізичні порушення. Оцінка загального стану здоров’я (GH) була знижена (63,8±6,1), що відображає об’єктивні порушення та суб’єктивне сприйняття здоров’я. Показники життєздатності (62,1±5,9 – 58,3±6,7) і соціального функціонування (68,4±6,3 – 61,7±6,9) також знизилися, вказуючи на швидку втому та труднощі в соціальних взаємодіях. Психічне здоров’я дітей, що постраждали від війни, було значно знижене (67,2±6,8 – 60,5±7,1), що свідчить про тривожність та емоційне виснаження. Дослідження також показало рівень соціальної підтримки дітей, які пережили війну. За шкалою MSPSS, найбільше підтримки діти отримували від родини та друзів, зокрема в емоційному аспекті. Кореляційні аналізи показали високі позитивні кореляції між рівнем соціальної підтримки та загальною якістю життя (найвища кореляція між підтримкою значущих осіб і друзів, r = 0,50**). Факторний аналіз виявив три основні фактори соціальної підтримки, які пояснюють 73,59% варіативності даних. Загалом, результати дослідження підтверджують важливість соціальної підтримки для дітей, які пережили наслідки війни, і її роль у поліпшенні їх психологічного та фізичного здоров’я.

Посилання

Borshch K. K.. Osoblyvosti proiavu stresu sered ditei v umovakh viiny. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Psykholohiia, 2023. (1), 47-51.

Hakman A. V., Mykhailova M. V., Hakman A. D. Rukhova aktyvnist yak zasib sotsialno-pedahohichnoi ta psykholohichnoi reabilitatsii ditei, yaki postrazhdaly vnaslidok boiovykh dii. Aktualni problemy fizychnoho vykhovannia, sportu, fizychnoi reabilitatsii ta turyzmu v suchasnykh umovakh zhyttia: Materialy VI mizh. konf. 2024: 24.

Hakman A., Dudko M., Sobotiuk S. Zakonodavchi ta normatyvni zasady sotsialno-pedahohichnoi ta psykholohichnoi reabilitatsii ditei, yaki postrazhdaly vnaslidok boiovykh dii iz zastosuvanniam zasobiv rukhovoi aktyvnosti. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 15. Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoi kultury (fizychna kultura i sport). (9(169), 2023. 27-31. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.9(169).05

Hakman A. V. Rozrobka ta veryfikatsiia tekhnolohii sotsialno-pedahohichnoi ta psykholohichnoi reabilitatsii ditei, yaki postrazhdaly vnaslidok voiennykh dii, zasobamy ozdorovcho-rekreatsiinoi rukhovoi aktyvnosti. Pedahohichna Akademiia: naukovi zapysky, (2024). (11). https://doi.org/10.5281/zenodo.14922634

Hakman A. Rol rukhovoi aktyvnosti dlia ditei postrazhdalykh unaslidok voiennykh dii. Naukovyi chasopys Ukrainskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykhaila Drahomanova. Seriia 15. 2024. (12(185), 77-81. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.12(185).14.

Hrytsiuk S. A. Rukhova aktyvnist yak zasib podolannia rozumovoi vtomy molodshykh shkoliariv. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 20146:(2), 402-411.

Demchenko I. I., Revniuk N. I. Osoblyvosti sotsialno-psykholohichnoi reabilitatsii ditei viiny tvorchistiu. Prodovolcha ta ekolohichna bezpeka v umovakh viiny ta povoiennoi vidbudovy: vyklyky dlia ukrainy ta svitu. 2023. 145.

Zlyvkov V. L., Lukomska S. O. Dity viiny: teoretyko-metodychni i praktychni aspekty psykholohichnoi dopomohy. 2022. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/734178/1/War_Kids_2022.pdf

Ivanova K. Vplyv fizychnykh vprav na reabilitatsiiu ditei, postrazhdalykh vid ukrainsko-rosiiskoho konfliktu. Zhurnal doslidzhen reabilitatsii. 2023. 18(3), 67-79.

Kulakova L., Kulakov R. Psykholohichna reabilitatsiia ditei vymushenykh pereselentsiv zasobamy art-terapii. Naukovi perspektyvy. 2022. № 10 (28).

Lokshyna, O. I., Hlushko, O. Z., Dzhurylo, A. P., Kravchenko, S. M., Maksymenko, O. O., Nikolska, N. V., & Shparyk, O. M. Orhanizatsiia osvity v umovakh viiny: rekomendatsii mizhnarodnykh orhanizatsii. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 2022. 2, 5-18.

Marchenko O., Brychuk M., Diedukh M. Osoblyvosti motyvatsii studentiv do samostiinykh zaniat rukhovoiu aktyvnistiu v umovakh voiennoho stanu. Teoriia i metodyka fizychnoho vykhovannia i sportu, 2022. (3), 44-50.

Omelchenko T. H., Bolotina A. S. Pedahohichni aspekty vykorystannia ozdorovchoho plavannia yak zasibu korektsii posttravmatychnoho syndromu u ditei, yaki postrazhdaly vnaslidok boiovykh dii. In The 8th International scientific and practical conference “Trends, theories and ways of improving science”(February 28–March 03, 2023) Madrid, Spain. International Science Group. 2023. 565 p. (p. 380).

Ostrovska, B. V. Dity viiny: nezakonna deportatsiia, nasylnytske peremishchennia ta repatriatsiia. Nove ukrainske pravo, 2023. (2), 60-72.

Potikha O. B., Dudun Yu. Vtrachene dytynstvo: ukrainski dity viiny. Materialy Ⅳ Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii „Voienni konflikty ta tekhnohenni katastrofy: istorychni ta psykholohichni naslidky “, 2024. 33-36.

Tokarieva L. D. Mozhlyvosti ihrovoi diialnosti yak platforma u formuvanni psykholohichnoi stiikosti dytyny doshkilnoho viku v umovakh viiny. Suchasna doshkilna osvita: realii ta perspektyvy. Zbirnyk naukovykh prats za materialamy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, prysviachenii Mizhnarodnomu Dniu zakhystu ditei i Vsesvitnomu Dniu batkiv (01 chervnia 2023 r.), 90-94.

Kharkova L. R., Omelchenko T. H. Vplyv rukhovoi aktyvnosti na psykhoemotsiinyi stan pidlitkiv v umovakh voiennoho stanu. Redaktsiina kolehiia. 2024. 179.

Aloba, O., Opakunle, T. & Ogunrinu, O. (2019). Psychometric characteristics and measurement invariance across genders of the Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS) among Nigerian adolescents. Health Psychology Report, 7(1), 69-80. https://doi.org/10.5114/hpr.2019.82629

Auxiliares, I. y de Oliveira, M. (2019). Validez de contenido de la versión brasileña de la Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS). Revista de Investigación Científica en Psicología, 16(2), 44-70.

Carvajal, A., Centeno, C., Watson, R., Martínez, M. y Sanz Rubiales, Á. (2011). ¿Cómo validar un instrumento de medida de la salud? Anales del Sistema Sanitario de Navarra, 34(1), 63-72. https://doi.org/10.4321/s1137-66272011000100007

Gordon-Hollingsworth, A. T., Thompson, J. E., Geary, M. A., Schexnaildre, M. A., Lai, B. S. & Kelley, M. Lou. (2016). Social Support Questionnaire for Children: Development and Initial Validation. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 49(2), 122-144. https://doi.org/10.1177/0748175615596780

Laksmita, O. D., Chung, M. H., Liao, Y. M. & Chang, P. C. (2020). Multidimensional Scale of Perceived Social Support in Indonesian adolescent disaster survivors: A psychometric evaluation. PLoS ONE, 15(3), 1-12. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0229958

Lira, E. (2007). Bioética en investigación en Ciencias Sociales. 3er Taller organizado por el Comité Asesor de Bioética de. FONDECYT-CONICYT. Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica. http://www.conicyt.cl/fondecyt/files/2012/10/Libro-3-Bioética-en-investigación-en-ciencias-sociales.pdf

Mosqueda Díaz, A., Mendoza Parra, S., Jofré Aravena, V. y Barriga, O. A. (2015). Validez y confiabilidad de una escala de apoyo social percibido en población adolescente. Enfermería Global, 14, 125-136.

Olivari, C. & Guzmán-González, M. (2017). Validación del cuestionario general de búsqueda de ayuda para problemas de salud mental en adolescentes. Revista Chilena de Pediatria, 88(3), 324-331. https://doi.org/10.4067/S0370-41062017000300003

Oyarzún-Gómez, D. (2019). Construcción de un modelo explicativo del bienestar subjetivo de adolescentes. Informe Final Resultados Proyecto de Investigación (DIUA 132-2018). Vicerrectoría de Investigación y Postgrado. Universidad Autónoma de Chile.

Ramírez, A. O., Olivia, A. y Martínez, R. (2017). Salud mental y calidad de vida : Su relación en los grupos etarios Mental Health and Quality of Life: Their Relationship in Age Groups. PSIENCIA. Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica, 9(2), 1-16. http://www.psiencia.org/9/2/21

Wongpakaran, T., Wongpakaran, N. & Ruktrakul, R. (2011). Reliability and Validity of the Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS): Thai Version. Clinical Practice & Epidemiology in Mental Health, 7(1), 161-166. https://doi.org/10.2174/1745017901107010161

##submission.downloads##

Опубліковано

27.03.2025

Як цитувати

ГАКМАН, . А. . ., & ТКАЧИК, . С. . . (2025). ЯКІСТЬ ЖИТТЯ ТА СОЦІАЛЬНА ПІДТРИМКА ДІТЕЙ, ЯКІ ПОСТРАЖДАЛИ ВНАСЛІДОК ВОЄННИХ ДІЙ. PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, 1(1), 166–175. https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).22