ПРИНЦИПИ ОРГАНІЗАЦІЇ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ ПРОЕКТНОЇ ПРИРОДОЗНАВЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).18

Ключові слова:

проектне навчання, метод проектів, природнича освітня галузь, принцип проектної діяльності

Анотація

У статті розкрито теоретико-методичні засади організації проєктної природознавчої діяльності в початковій школі. Акцентовано увагу на значенні проєктного навчання для розвитку природничих компетентностей молодших школярів, формування дослідницьких навичок, екологічного світогляду та критичного мислення.

Здійснено аналіз загально дидактичних та конкретно-предметних принципів організації проєктної природознавчої діяльності, зокрема принципів діяльності, природовідповідності, наочності, інтеграції, інструментальності. Проаналізовано їх роль у структурі навчального процесу, що сприяє залученню учнів до самостійного пізнання довкілля, практичного застосування знань та активного розв’язання проблем екологічного змісту. Описано конкретно-предметні принципи, які сприяють ефективній організації проєктної природознавчої діяльності. Зокрема, фокус робиться на краєзнавчий принцип, що забезпечує зв’язок навчання з місцевими природними умовами, традиціями та історико-культурною спадщиною регіону. Підкреслено, що ці принципи створюють оптимальні умови для формування в учнів початкової школи навичок дослідження навколишнього середовища, розвитку критичного мислення та ціннісного ставлення до природи. Окреслено перспективи подальших досліджень у напрямку вдосконалення методики організації проєктної діяльності, що сприятиме модернізації змісту природничої освіти в початковій школі.

Посилання

Bilousova, N. V. (2015). Proektna diialnist na urokakh pryrodnaznavstva v pochatkovii shkoli [Project activity in natural science lessons in primary school]. Psykholoho-pedahohichni nauky, (4), 142–145.

Bozhuk, V. (2021). Proiekt yak zasib formuvannia v uchniv pochatkovoi shkoly kompetentnosti v pryrodnychykh naukakh i tekhnolohiiakh [Project as a means of developing primary school students’ competence in natural sciences and technologies]. Humanities Space of Science: Experience and Perspectives, 33, 154–158.

Vasiutina, T. (2015). Metodychni oriientyry orhanizatsii proektnoi diialnosti uchniv z pryrodnaznavstva [Methodical guidelines for organizing students’ project activities in natural sciences]. Pochatkova shkola, (11), 50–54.

Vysochan, L. M. (2017). Pedahohichni zasady vykorystannia proektnykh tekhnolohii na urokakh pryrodnaznavstva v pochatkovii shkoli [Pedagogical principles of using project technologies in natural science lessons in primary school]. Virtus, 78–81.

Hroshovenko, O. P., Kazmirchuk, N. S., & Vikarchuk, N. G. (2023). Formuvannia pryrodnychykh kompetentnostei molodshykh shkoliariv zasobamy proiektnoi diialnosti [Formation of natural science competencies in primary school students through project activities]. Imidzh suchasnoho pedahoha, 1(196), 95–100.

Kupchak, S. B. (2018). Osoblyvosti realizatsii proektnoi tekhnolohii navchannia u pochatkovii shkoli [Features of implementing project technology in primary school education]. Naukovi zapysky. Ser. Pedahohichni nauky, 63, 95–98.

Onopriienko, O. V. (2008). Strukturno-funktsionalna model proektnoi diialnosti molodshykh shkoliariv [Structural-functional model of project activities for primary school students]. Anotovani rezultaty naukovo-doslidnoi roboty Instytutu pedahohiky za 2007 rik, 21–22.

Koval, O. V., & Karpenko, O. F. (2020). Orhanizatsiia proiektnoi diialnosti ekolohichnoho spriamuvannia v pochatkovii shkoli: Navchalno-metodychnyi posibnyk [Organization of project activities of environmental orientation in primary school: Educational-methodical manual]. Chernihiv: Desna Polihraf.

Osmolovskyi, A. (2000). Vid navchalnoho proektu do sotsialnoi samorealizatsii osobystosti [From an educational project to the social self-realization of an individual]. Shliakh osvity, 2, 34–37.

Struk, A. V. (2016). Vykorystannia proektnykh tekhnolohii v protsesi vyvchennia pryrodnaznavstva u pochatkovii shkoli [The use of project technologies in the study of natural science in primary school]. Naukovyi visnyk Pivdennoukrainskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni K. D. Ushynskoho. Pedahohichni nauky, 6, 135–138.

Chekhovska, L. Y. (n.d.). Metodyka proektnoi orhanizatsii navchalnoi diialnosti na urokakh ukrainskoi literatury: Vid teorii do praktyky [Methodology of project-based organization of educational activities in Ukrainian literature lessons: From theory to practice]. Ozonlit. Retrieved from https://ozonlit.org/metodyka-proektnoji-orhanizatsiji-navchalnoji-diyalnosti-na-urokah-ukrajinskoji-literatury-vid-teoriji-do-praktyky/

##submission.downloads##

Опубліковано

27.03.2025

Як цитувати

ШЕВЧУК , К. . (2025). ПРИНЦИПИ ОРГАНІЗАЦІЇ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ ПРОЕКТНОЇ ПРИРОДОЗНАВЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ . PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, 1(1), 136–144. https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).18