ПІДГОТОВКА ФАХІВЦІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ТА СПОРТУ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ КРАЇН ЄВРОПЕЙСЬКОГО ПРОСТОРУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).73

Ключові слова:

професійні компетентності, інноваційні методи, педагогічна практика, міжнародна співпраця, нейропсихологічне профілювання, моторна інтеграція, адаптивне навчання, професійна мобільність, цифрові технології

Анотація

У статті здійснено комплексний аналіз парадигмальних підходів до підготовки вчителів фізичної культури в університетах європейських країн з урахуванням глобальних тенденцій трансформації освітнього процесу, акцентом на міждисциплінарну інтеграцію, адаптивну педагогіку та цифрову трансформацію освітнього процесу. Дослідження акцентує увагу на динамічному розвитку освітніх моделей, що інтегрують біомеханічні, фізіологічні, когнітивні та педагогічні науки, формуючи нову парадигму навчання, засновану на персоналізованих освітніх траєкторіях. Особлива увага приділена аналізу впливу цифровізації на процес навчання, що включає використання біометричних систем, алгоритмізованих моделей оцінки фізичних параметрів студентів та предиктивних аналітичних платформ. Дослідження висвітлює тенденцію до персоналізації навчання через застосування алгоритмізованих моделей адаптивної освіти, що включають нейрофідбек-технології, біометричний моніторинг функціонального стану студентів та гейміфікацію процесу оволодіння педагогічними компетентностями. Особливу увагу приділено концепції інтегрованого професійного стажування у спортивних лабораторіях, що використовують високоточне обладнання для аналізу моторики та соматотипічної корекції. Окремо акцентовано значення міжнародного академічного співробітництва, зокрема у форматі міжуніверситетських програм подвійних дипломів та освітніх кластерів на базі стратегічних партнерств у межах Horizon Europe, Erasmus+ та інших ініціатив. Обґрунтовано необхідність інтернаціоналізації навчального середовища через мультикультурну адаптацію методик фізичного виховання та стандартизацію навчальних підходів відповідно до вимог Європейської асоціації спортивної науки. Виявлено, що якість професійної підготовки значною мірою визначається ступенем інтеграції теоретичних знань з прикладними аспектами моторного навчання, що забезпечує адаптацію педагогічних практик до сучасних викликів у сфері фізичного виховання. Доведено, що успішне формування професійних компетентностей відбувається у форматі гібридного навчання, що поєднує адаптивний підхід, цифрові екосистеми освіти та розширену практичну підготовку. Запропоновано рекомендації щодо удосконалення освітніх програм, зокрема через імплементацію концептуально нових форматів практичної підготовки, розвиток адаптивного фізичного виховання для осіб із різними рівнями фізичної дієздатності та використання нейропсихологічного профілювання для підбору індивідуальних навчальних траєкторій. Результати дослідження можуть бути використані для модернізації системи підготовки вчителів фізичної культури, оптимізації міждисциплінарної взаємодії у навчальних закладах та підвищення професійної мобільності випускників у глобальному освітньому просторі.

Посилання

Cao, Q., & Yu, Q. (2024). Application analysis of artificial intelligence virtual reality Technology in Fitness Training Teaching. International Journal of High Speed Electronics and Systems, 2440084.

Dobiasch, M., Oppl, S., Stöckl, M., & Baca, A. (2024). Pegasos: a framework for the creation of direct mobile coaching feedback systems. Journal on Multimodal User Interfaces, 18(1), 1-19.

Kostenko, E. V., Kotelnikova, A. V., Petrova, L. V., Pogonchenkova, I. V., & Filippov, M. S. (2025). The psychophysiological technology with biofeedback in complex rehabilitation of post-stroke patients: a randomized controlled study. Bulletin of Rehabilitation Medicine, 24(1), 55-66.

Legault, I., & Faubert, J. (2024). Gender comparison of perceptual-cognitive learning in young athletes. Scientific Reports, 14(1), 8635.

Singh, R., & Awasthi, S. (2024). Technology integration in physical education: Exploring the use of wearable devices and virtual reality for enhancing student engagement and learning outcomes. Innovative Research Thoughts, 10(2), 70–74.

Yunchao, M., Mengyao, R., & Xingman, L. (2023). Application of virtual simulation technology in sports decision training: A systematic review. Frontiers in Psychology, 14, 1164117.

##submission.downloads##

Опубліковано

27.03.2025

Як цитувати

ТИЩЕНКО , В. ., СОКОЛОВА , О. ., П’ЯТНИЧУК, . Г. ., & П’ЯТНИЧУК, . Д. . . (2025). ПІДГОТОВКА ФАХІВЦІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ТА СПОРТУ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ КРАЇН ЄВРОПЕЙСЬКОГО ПРОСТОРУ. PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, 2(1), 80–87. https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).73