ОБҐРУНТУВАННЯ ПРОГРАМИ ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРІГАЮЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ У ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ

Автор(и)

  • Дмитро ГАРБАР Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0009-0007-2632-3827

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).14

Ключові слова:

професійна підготовка, програма, компетентність, майбутні вчителі фізичної культури

Анотація

У статті представлено наукове обґрунтування програми формування здоров’язберігаючої компетентності майбутніх учителів фізичної культури у процесі фахової підготовки. Актуальність дослідження зумовлена зростаючою потребою у підготовці педагогічних кадрів, здатних ефективно впроваджувати здоров’язбережувальні технології у навчальний процес, формувати культуру здорового способу життя серед учнівської молоді та сприяти покращенню їхньої фізичної активності. Мета дослідження – наукове обґрунтування програми формування здоров’язберігаючої компетентності майбутніх учителів фізичної культури у процесі фахової підготовки, що базується на сучасних методологічних підходах, сприяє підвищенню ефективності професійної підготовки та формуванню стійкої мотивації до здорового способу життя у педагогічній діяльності. Методи дослідження: теоретичний аналіз науково-методичної, практичної літератури, нормативних документів; педагогічні спостереження, педагогічний експеримент; соціологічні методи дослідження; методи математичного аналізу. У дослідженні взяли участь 38 студентів, які навчаються на бакалаврському рівні за спеціальністю 014.11 Середня освіта (Фізична культура) Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. Запропонована програма базується на комплексному підході, що включає інтеграцію теоретичних знань, практичних навичок та мотиваційних чинників. Вона передбачає вирішення низки завдань: підвищення рівня фізичної підготовленості студентів, формування психоемоційної стійкості, розвиток навичок саморегуляції, підтримки емоційного балансу, соціальної інтеграції та професійної комунікації. Програма реалізується у три основні етапи: підготовчий, основний та контрольно-рефлексивний, що забезпечує її системність, поетапність та ефективність. Визначено ключові компоненти здоров’язберігаючої компетентності: аксіологічний, мотиваційний, інформаційно-когнітивний, психофізіологічний, фізкультурно-оздоровчий, культурологічний та комунікативний. Особлива увага приділена індивідуалізації навчання, що передбачає врахування фізичних можливостей та особистісних характеристик студентів. Результати дослідження підтверджують, що запропонована програма сприяє комплексному розвитку професійних компетентностей майбутніх учителів фізичної культури, підвищенню їхньої мотивації до здорового способу життя та впровадженню інноваційних технологій у освітній процес. Впровадження цієї програми сприятиме підготовці конкурентоспроможних фахівців, які зможуть ефективно реалізовувати здоров’язбережувальні стратегії у педагогічній діяльності.

Посилання

Antonova O. Ye., Polishchuk N. M. Zdoroviazberihaiucha kompetentnist osobystosti yak naukova problema (analiz poniattia). Vyshcha osvita u medsestrynstvi: problemy i perspektyvy: zb. statei vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (2011): 27-31.

Babiuk S. Profesiina pidhotovka maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury do ozdorovchoi roboty. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka 1.25 (2018): 8-12.

Bashavets N. A. Zdoroviazberezhuvalna kompetentnist maibutnoho fakhivtsia yak osnova yoho kultury. Nauka i osvita 1-2 (2013): 120-122.

Bashavets N. Problema formuvannia zdoroviazberezhuvalnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv fizychnoi kultury, sportu ta reabilitatsii (2019).

Bielikova N.O. Pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv z fizychnoi reabilitatsii do zdoroviazberezhuvalnoi diialnosti: teoriia ta metodyka : [monohrafiia]. K. : TOV “Kozari”, 2012. 584 s.

Bibik N. M., Vashchenko L. S., O. I. Lokshyna. Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti. K.:«KIS» .2004. 112 s.

Bilynskyi A. M. Tvorche osvitno-informatsiine seredovyshche yak chynnyk rozvytku osobystosti vchytelia. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. Volodymyra Hnatiuka. Ser. Pedahohika / hol. Red. H. Tereshchuk; red. Kol. : L. Vozniuk, V. Kravets, V. Madzihon [ta in.]. Ternopil, 2012. № 2. S. 15–21.

Boichenko T. Zdorovia yak katehoriia: poniatiina spetsyfikatsiia u valeolohii, medytsyni i pedahohitsi. Visnyk Instytutu rozvytku dytyny. Ser.: Filosofiia, pedahohika, psykholohiia 35 (2014): 69-75.

Voronin D. Ye. "Zdoroviazberihaiucha kompetentnist studenta v sotsialno-pedahohichnomu aspekti." Pedahohika, psykholohiia ta med.-biol. probl. fiz. vykhovannia i sportu 2 (2006): 25-28.

Hakman, A., Medvid, A., Pervukhina, S. Zdoroviazberezhuvalna kompetentnist maibutnoho vchytelia fizychnoi kultury: terminolohichnyi naratyv v umovakh suchasnosti. Naukovyi chasopys Ukrainskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykhaila Drahomanova. Seriia 15, (2024). (3(175), 51-56. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.3(175).08

Hakman, A. V., Dudko, M. V., Kuznetsov, V. A., Medvid , A. M. Kharakterystyka zdoroviazberihaiuchoi kompetentnosti maibutnikh vchyteliv fizychnoi kultury u strukturi profesiinoi pidhotovky. Naukovyi chasopys Ukrainskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykhaila Drahomanova. Seriia 15, (2024). (8(181), 50-54. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.8(181).09

Hrynchenko I. B. Profesiina pidhotovka maibutnikh uchyteliv fizychnoho vykhovannia: dosvid yevropeiskykh krain. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslidnoi roboty, 2014 (42), 39-50.

Humeniuk S. Aktualnist vykorystannia zasobiv innovatsiinykh tekhnolohii u fakhovii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury. Physical education, sport and health culture in modern society 2 (30) (2015): 5-9.

Iermakov I. Navchannia i kompetentnist: poshuky sensu i zmistu. Zavuch (Shkilnyi svit). – 2005. – №19. – S. 3–4

Ivanova L. I., Omelchuk O. V. Profesiina pidhotovka maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury do roboty zi shkoliaramy, yaki za stanom zdorovia nalezhat do spetsialnoi medychnoi hrupy–nahalna potreba suchasnosti. Naukovyi chasopys [Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni MP Drahomanova]. Seriia 15: Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoi kultury (fizychna kultura i sport) 3K (2017): 200-203.

Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy (Biblioteka z osvitnoi polityky) / [Za zah. Red. O. V. Ovcharuk]. K. : «K.I.S.», 2004. 112 s.: 86–90.

Kucherhan Ye. Pidhotovka maibutnoho vchytelia do profesiinoi diialnosti: zdoroviazberihaiuchyi aspekt. (2015).

Lukianchenko M. I. Osoblyvosti orhanizatsii zdoroviazberihaiuchoho osvitnoho seredovyshcha. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnikh shkolakh. Zaporizhzhia (2012): 118-125.

Nastilna knyha pedahoha. Uporiadnyky: Andrieieva V. M., Hyhorash V. V. X. : Vyd. Hrupa «Osnova», 2006. 352 s.

Profesiina osvita: slovnyk [navch. Posib.] / Uklad. S. U. Honcharenko ta in./ Za red. N. H. Nychkalo. K., 2000. 380 s.

Profesiinyi standart za profesiiamy «Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoi serednoi osvity», «Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity», «Vchytel z pochatkovoi osvity (z dyplomom molodshoho spetsialista)»

Protsenko A. A., Harbar D. Profesiina kompetentnist maibutnikh vchyteliv fizychnoi kultury: zdoroviazberihaiuchyi aspekt. Naukovyi chasopys Ukrainskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykhaila Drahomanova. Seriia 15, (2024). (7(180), 143-147. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.7(180).29

Protsenko A.A., Harbar D.. Fakhova pidhotovka maibutnikh vchyteliv fizychnoi kultury u zakladakh vyshchoi osvity yak aktualna problema suchasnoi nauky ta osvitnoi praktyky. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 15. Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoi kultury (fizychna kultura i sport). 2023: (9(169): 135-139. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.9(169).29

Rybalko P. "Osoblyvosti profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury do podalshoi fakhovoi diialnosti." (2019).

Safonov D.A., Chernenko S.A. Profesiina pidhotovka fakhivtsiv z fizychnoho vykhovannia i sportu za kordonom (Spolucheni Shtaty Ameryky). Pedahohika y suchasni aspekty fizychnoho vykhovannia (2020): 312.

Tytarenko L. M. Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti studentiv biolohichnykh spetsialnostei universytetu: avtoref. Dys. ... Kand. Ped. Nauk. K., 2007. 20 s.

Uspenska V. Rozvytok profesiinoi kompetentnosti vchyteliv osnov zdorovia v systemi pisliadyplomnoi osvity. Avtoref. dys.... kand. ped. n. 13.00.04 – teoriia i metodyka profesiinoi osvity. 2015. 24 s.

Shapovalova T. H. Zdoroviazberezhuvalni tekhnolohii–vazhlyvyi skladnyk profesiinoi kompetentnosti maibutnoho fakhivtsia. Redaktsiina kolehiia (2023): 216.

##submission.downloads##

Опубліковано

27.03.2025

Як цитувати

ГАРБАР, Д. . (2025). ОБҐРУНТУВАННЯ ПРОГРАМИ ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРІГАЮЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ У ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ. PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, 1(1), 107–113. https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).14