ПРОБЛЕМИ ОЛІМПІЙСЬКОЇ ОСВІТИ ТА ЇЇ ІНТЕГРАЦІЯ В ОСВІТНЮ СИСТЕМУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).13

Ключові слова:

Олімпійські Ігри, олімпізм, олімпійська освіта, олімпійський спорт, олімпійський рух, інтеграція, проблеми

Анотація

Олімпійський рух є одним із наймасштабніших соціокультурних явищ сучасності, що поєднує традиції античності та актуальні глобалізаційні процеси. Олімпійська освіта відіграє важливу роль у популяризації здорового способу життя та формуванні ціннісних орієнтацій молоді, а її інтеграція в систему української освіти сприятиме підвищенню рухової активності та вихованню морально-етичних принципів.

У статті проаналізовано основні внутрішні та зовнішні проблеми, які заважають ефективному розвитку олімпізму та олімпійської освіти. Виокремлено п’ять ключових викликів:1. Недостатній рівень олімпійської освіти в поєднанні з високою зацікавленістю її впровадження серед педагогів і студентів; 2. Комерціалізація Олімпійських ігор, що призводить до девальвації їхніх ідейних засад; 3. Суперечності між спортивною діяльністю та етичними нормами; 4. Низька ефективність існуючих інституцій, які займаються розвитком олімпійської освіти; 5.Труднощі в залученні молоді до ідеалів олімпізму. Якщо перша та остання проблема є предметом дискусій та спроб їх вирішення, то інші аспекти залишаються недостатньо дослідженими. У статті запропоновано підходи до оптимізації впровадження олімпійської освіти в Україні, зокрема через пріоритетизацію її змістового наповнення. Автор наголошує на необхідності адаптації матеріалів відповідно до вікових особливостей учнів: для молодшого шкільного віку доцільним є використання казково-ігрових форм, для середнього – акцент на питаннях справедливості, а для старшокласників і студентів – мотиваційні аспекти досягнення життєвих цілей. Запропоновано обмежити надмірну теортизацію курсу олімпійської освіти та зосередитися на практичному компоненті, що включає організацію Малих олімпійських ігор як кульмінаційної події навчального процесу. Практичне засвоєння олімпійських цінностей має супроводжуватися усвідомленням таких фундаментальних категорій, як мир, соціальна відповідальність, патріотизм, здоровий спосіб життя та екологічна культура.

Посилання

Bodnar A.O. (2015) Problema pidhotovky fakhivtsiv z olimpiiskoi osvity kriz pryzmu suchasnykh kontseptualnykh pidkhodiv. [The problem of training specialists in Olympic education through the prism of modern conceptual approaches] Visnyk Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni I. Ohiienka. Fizychne vykhovannia, sport ta zdorovia liudyny. Vyp. 8. s. 327-335

Bodnar A., Solopchuk D. (2014) Vykorystannia zasobiv masovoi informatsii yak sposobu orhanizatsii olimpiiskoi osvity. [Using the media as a way to organize Olympic education] Visnyk Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu. Fizychne vykhovannia, sport i zdorovia liudyny. Vyp. 7. s. 136-142

Bulatova M., Platonov V. (2018) Olimpizm ta olimpiiska osvita: istoriia, suchasnist, maibutnie. [Olympism and Olympic education: history, present, future] Nauka v olimpiiskomu sporti. Vyp. 4. s. 4-27.

Hakman A.V., Ushenko Yu.O., Halan Ya.P., Kozhokar M.V. (2019) Stanovlennia pedahohichnykh osnov olimpiiskoi osvity v Ukraini. [Formation of Pedagogical Foundations of Olympic Education in Ukraine] Molodyi vchenyi. № 5 (69). s. 299-302

Horodynskyi S.I., Ibrahimova L.S. (2017) Osoblyvosti vprovadzhennia olimpiiskoi osvity u navchalnyi protses v Ukraini. [Peculiarities of introducing Olympic education into the educational process in Ukraine] Molodyi vchenyi. Vyp. 3.1 (43.1). s. 99-102

Yermolova V.M. (2011) Olimpiiska osvita: teoriia ta praktyka.[ Olympic education: theory and practice] K. 336 s.

Karabanova N., Aloshyna A., Bychuk O. (2017) Olimpiiska osvita ta vyznachennia yii roli maibutnimy fakhivtsiamy fizychnoi kultury y sportu. [Olympic education and the definition of its role by future specialists in physical culture and sports.] Molodizhnyi naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky. Vyp. 28. s. 209-213

Tkhoreva I.V. (2024) Rozvytok spadshchyny olimpiiskoho sportu: ohliad sfery zastosuvannia na osnovi kontseptsii «PAGER». [Developing the legacy of Olympic sport: an overview of the scope based on the PAGER concept] Aktualni problemy suchasnoi medytsyny: Visnyk Ukrainskoi medychnoi stomatolohichnoi akademii. Vyp. 24(1). s. 228-233.

Geẞmann R. (2002) Olympische Erziehung in der Schule. Zentrales und Peripheres (Olympic education at school. Central and peripheral items). Sportunterricht. 51(1). p.16-20.

Hargreaves J. (1994) Sporting females. London: Routledge.

Lyras A. (2014) Olympic education in practice: educational components of a sport for peacebuilding intervention. In: Chatziefstathiou D, Muller N, editors. Olympism, Olympic education and learning legacies. Newcastle upon Tyne: Cambridge scholars Publishing. p. 245-258.

##submission.downloads##

Опубліковано

27.03.2025

Як цитувати

НІКОЛАЙЧУК, . О. . (2025). ПРОБЛЕМИ ОЛІМПІЙСЬКОЇ ОСВІТИ ТА ЇЇ ІНТЕГРАЦІЯ В ОСВІТНЮ СИСТЕМУ. PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, 1(1), 101–106. https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).13