ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ СПОРТИВНОЇ МОТИВАЦІЇ НА ПОЧАТКОВОМУ ЕТАПІ БАГАТОРІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ СПОРТСМЕНІВ, ЯКІ ЗАЙМАЮТЬСЯ КРОСФІТОМ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).91Ключові слова:
педагогічні умови, спортивна мотивація, багаторічна підготовка, кросфіт, тренувальний процес, мотиваційні механізми, змагальна діяльністьАнотація
У статті розглядаються педагогічні умови формування спортивної мотивації на початковому етапі багаторічної підготовки спортсменів, які займаються кросфітом. Особливу увагу приділено вивченню чинників, що визначають рівень мотивації новачків, серед яких ключову роль відіграє тренерська діяльність, оскільки саме тренер є не лише наставником у технічному та фізичному аспектах підготовки, а й важливим джерелом емоційної підтримки та формування позитивного ставлення до тренувального процесу. Крім того, визначальними є особливості навчально-тренувального процесу, який має бути адаптований до вікових та фізичних можливостей спортсменів-початківців, а також включати різноманітні форми роботи, що сприяють підвищенню рівня мотивації.
Розкрито значення основних мотиваційних механізмів, серед яких внутрішня мотивація, що базується на отриманні задоволення від самого процесу тренувань, досягненні особистих результатів і прагненні до саморозвитку, та зовнішня мотивація, яка пов’язана із соціальними та матеріальними стимулами, такими як визнання, досягнення високих спортивних результатів і участь у змаганнях.
Додатково розглянуто роль популяризації досягнень у сфері кросфіту, що може мотивувати новачків через ознайомлення з успішними прикладами інших спортсменів, демонстрацію перспектив цього виду спорту та створення позитивного іміджу тренувального процесу.
У статті підкреслюється значущість активної ролі тренера у формуванні спортивної мотивації, що реалізується через персоналізований підхід, врахування особистісних інтересів спортсменів та створення умов для їх саморозвитку. Визначено, що ефективний тренер не лише навчає техніці виконання вправ, а й відіграє роль ментора, здатного надихати, підтримувати та стимулювати досягнення нових результатів. Автори наголошують, що правильно організоване педагогічне середовище сприяє не лише підвищенню ефективності тренувального процесу, а й формуванню довготривалої мотивації до занять спортом, що є ключовим фактором у процесі багаторічної підготовки спортсменів.
Посилання
Imas E, Andreeva O, Kensytska I, Khrypko I. (2019). Formation of motivation of mature people to engage in health and recreational physical activity. Physical culture, sport and health of the nation. 2019;7(26):64-73.
Bazylevych N.O., Tonkonog O.S.(2017). Influence of CrossFit classes on the formation of students' motivation to regular physical education and sports. Young scientist. № 2(42). 2017; 113-117.
Vackan I., G.(2015). Development of motor activity of adolescents in extracurricular activities [dissertation]. Lutsk: Lesya Ukrainka Eastern European National University; 2015; 20 p.
Eremenko N, Wang Bohan. (2021). Features of crossfit training of young men aged 17-19 years. International scientific Internet conference “Tendencies and prospects of development of science and education in the conditions of globalization” (Issue 77), Collection of scientific papers. Pereiaslav, 2021;.
Eremenko N., Kovaleva N., Bobrenko S.(2020). The influence of practical fitness classes on the physical development of first-year students. “Physical culture, sport and health of the nation”. 2020; 10 (29):28-33
Gutareva N. V. (2012). Health improvement of adolescents: a textbook for students of physical education faculties. Sloviansk: Slavic State Pedagogical University; 2012; 66.
Levandovska L. (2017). Differentiation of physical education of adolescents taking into account psychophysical characteristics [dissertation]. Ivano-Frankivsk: Vasyl Stefanyk Precarpathian National University; 2017; 20.
Global and local fitness trends in 2020 / Anastasiia Vorobiova, Maryna Vasylenko, Oleksandr Yurchenko, Nataliia Kovalova, Natalia Ieremenko, Dmytro Khurtyk // Gazzetta Medica Italiana-Archivio per le Scienze Mediche. 2021;180(6):295-300. http://reposit.uni-sport.edu.ua/handle/787878787/3230.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The “What” and “Why” of Goal Pursuits: Human Needs and the Self-Determination of Behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
Nicholls, J. G. (1989). The Competitive Ethos and Democratic Education. Harvard University Press. Vallerand, R. J., & Losier, G. F. (1999). An Integrative Analysis of Intrinsic and Extrinsic Motivation in Sport. Journal of Applied Sport Psychology, 11(1), 142-169. https://doi.org/10.1080/10413209908402956
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Василь АНТОНЕЦЬ

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.