ПОГІРШЕННЯ СТАНУ ЗДОРОВ’Я УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ ЯК ДЕТЕРМІНАНТА ОНОВЛЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ У НАПРЯМІ ФОРМУВАННЯ ПРЕДМЕТНО-МЕТОДИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2023.1.4Ключові слова:
фізична культура, здоров’я учнівської молоді, професійна підготовка, майбутні учителі фізичної культури, студенти, заклади вищої освіти, заклади загальної середньої освітиАнотація
У статті виявлено взаємозв’язок стану здоров’я учнівської молоді і необхідності організації спеціальності предметно-методичної підготовки майбутніх учителів фізичної культури в закладах вищої педагогічної освіти України в сучасних умовах. Установлено, що нині середня школа виявилася не досить готовою до усвідомлення значення фізичного виховання для формування здоров’я нації, виховання гармонійно розвиненої особистості й удосконалювання регулятивних систем організму учнів. Реформи, що тривають, змінили соціальний статус фізичного виховання, але не забезпечили впровадження здоров’язберігаючих технологій в освітній процес, не гарантували створення здоров’язберігаючого освітнього простору. Підкреслено, що специфіка професії вчителя фізичної культури в сучасних умовах потребує від нього на лише професійних знань і вмінь, а й готовності до творчого та критичного мислення, ефективної діяльності, оскільки він виконує важливу соціальну функцію – сприяє фізичному, духовному, розумовому розвитку та вихованню особистості. Основні напрями розбудови сучасної загальноосвітньої школи вимагають пошуку й апробації ефективних інноваційних предметно-методичних шляхів здійснення вчителем фізичної культури навчально-виховної діяльності серед учнів. Ведучими цілями освіти в даний час стають не тільки виконання практичних нормативів, не обсяг засвоєних рухових умінь та навичок, а різнобічний розвиток особистості, підготовка дитини до дорослого життя, її психологічна та соціальна адаптація. Резюмовано, що за даними даними Центру медичної статистики та інших відомств, приблизно 90% дітей мають відхилення у фізичному та психічному здоров’ї; 30-35% дітей вступають до школи вже з хронічними захворюваннями; за роки навчання в школі в 5 разів зростає кількість порушень зору та постави, у 4 рази збільшується кількість порушень психічного здоров’я, у 3 рази збільшується кількість дітей із захворюваннями органів травлення. На основі аналізу наукової літератури, констатовано, що вимоги до фізичного розвитку школярів постійно зростають, тому провідною метою факультетів фізичної культури педагогічних ЗВО стає підготовка висококваліфікованих фахівців, здатних здійснювати нестандартний, оригінальний підхід до професійної діяльності.
Ключові слова: фізична культура, здоров’я учнівської молоді, професійна підготовка, майбутні учителі фізичної культури, студенти, заклади вищої освіти, заклади загальної середньої освіти.
The article reveals the relationship between the state of health of students and the need to organize the specialty of the subject-methodical training of future teachers of physical education in the institutions of higher pedagogical education of Ukraine in modern conditions. It has been established that currently the secondary school is not sufficiently ready to realize the importance of physical education for the formation of the health of the nation, the education of a harmoniously developed personality and the improvement of the regulatory systems of the students' body. Ongoing reforms changed the social status of physical education, but did not ensure the introduction of health-preserving technologies into the educational process, did not guarantee the creation of a health-preserving educational space. It is emphasized that the specificity of the profession of a physical education teacher in modern conditions requires not only professional knowledge and skills, but also readiness for creative and critical thinking, effective activity, since he performs an important social function - promotes physical, spiritual, mental development and education of the individual . The main directions of the development of a modern comprehensive school require the search and approval of effective innovative subject-methodical ways of the physical culture teacher's implementation of educational activities among students. Currently, the leading goals of education are not only the implementation of practical standards, not the amount of acquired motor skills and skills, but the versatile development of the personality, the preparation of the child for adulthood, his psychological and social adaptation.It is summarized that according to the data of the Center for Medical Statistics and other agencies, approximately 90% of children have deviations in physical and mental health; 30-35% of children enter school already with chronic diseases; during the years of schooling, the number of visual and posture disorders increases by 5 times, the number of mental health disorders increases by 4 times, and the number of children with diseases of the digestive organs increases by 3 times. Based on the analysis of scientific literature, it was established that the requirements for the physical development of schoolchildren are constantly increasing, therefore the leading goal of the physical culture faculties of pedagogical higher education institutions is the training of highly qualified specialists who are able to implement a non-standard, original approach to professional activity.
Keywords: physical culture, health of schoolchildren, professional training, future teachers of physical culture, students, institutions of higher education, institutions of general secondary education.
Посилання
Alieksieiev O. O. Teoretyko-metodolohichni zasady realizatsii systemnoho pidkhodu u rozrizi profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury do orhanizatsii indyvidualnoi roboty z uchniamy. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii shkoli i zahalnoosvitnii shkolakh. 2021. Vyp. 77. T. 1. S. 98−103.
Beziazychnyi B. I. Teoretychni i metodychni zasady formuvannia etychnoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia fizychnoi kultury u protsesi profesiinoi pidhotovky: dys. ... d-ra ped. nauk : 13.00.04. Kharkiv, 2016. 540 s.
Byshevets N.H. Zdoroviazberezhuvalna tekhnolohiia navchannia maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury v umovakh informatyzatsii osvity : dys. … kand. ped. nauk : 13.00.02. Lutsk, 2018. 18 s.
Kovalova Yu. A. Pidhotovka maibutnoho vchytelia fizychnoi kultury do formuvannia moralno-volovykh yakostei u starshoklasnykiv: dys… kand. ped. nauk: 13.00.04. Kirovohrad, 2021. 294 s.
Maksymchuk I.A. Rozvytok pedahohichnoi maisternosti maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury v protsesi profesiinoi pidhotovky : dys. … kand. ped. nauk : 13.00.04 / Khmelnytskyi natsionalnyi universytet. Khmelnytskyi, 2017. 268 s.
Moskalenko N. V. Teoretyko-metodychni zasady innovatsiinykh tekhnolohii v systemi fizychnoho vykhovannia molodshykh shkoliariv: avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia doktora nauk z fiz. vykh. ta sportu: spets. 24.00.02. Kyiv, 2019. 42 s.
Tanasiichuk Yu. M. Pidhotovka maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury do formuvannia v uchniv tsinnisnoho stavlennia do vlasnoho zdorovia: dys… dokt. filosofii: 01 osvita/pedahohika. Uman, 2021. 416 s.
Titova H. Zmist metodyky pidhotovky maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury do formuvannia sportyvnykh liderskykh yakostei v uchniv osnovnoi shkoly. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho. Pedahohichni nauky. 2017. № 4 (59). S. 523–528.
Shapovalova I. V. Pidhotovka maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury do samovdoskonalennia ta formuvannia osnov zdorovoho sposobu zhyttia: teoretychnyi aspekt. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh. 2014. Vyp. 36. S. 427–437.
Iavorska T. Ye. Profesiina pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv z fizychnoho vykhovannia ta sportu zasobamy mizhpredmetnoi intehratsii. Naukovyi chasopys NPU im. M. P. Drahomanova : zb. nauk. prats. 2016. Vyp. 2 (71). S. 365–368.
Alieksieiev O. Experimental system of vocational training of physical culture teachers for organization pupils individual work. Scientific journal of polonia university. 2021. 48 (2021). nr 5. R. 8−14.