ПОКАЗНИКИ МАКСИМАЛЬНОЇ ТА ВИБУХОВОЇ СИЛИ ГІМНАСТІВ ПЕРШОГО РОКУ НАВЧАННЯ НА ЕТАПІ ПОЧАТКОВОЇ ПІДГОТОВКИ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).7Ключові слова:
юні гімнасти, максимальна та вибухова сила, підготовленість, результати, відмінностіАнотація
Під час вивчення спеціалізованої літератури та спираючись на досвід підготовки юних спортсменів у технічно-естетичних видах спорту, виявилося, що на першому році підготовки існують відмінності у рівні підготовленості дітей, підтверджені дослідженнями. Мета: встановити показники максимальної та вибухової сили гімнастів першого року навчання на етапі початкової підготовки. Методи: теоретичний аналіз та узагальнення даних наукової та методичної літератури, абстрагування, історичний метод, порівняння, педагогічне тестування, методи математичної статистики. Було застосовано тести для контролю максимальної та вибухової сили юних гімнастів: «Кистьова динамометрія», «Стрибок у довжину», «Кидок набивного м’яча (1 кг) з положення сидячи на стільці», «Метання пластмасового тенісного м’ячика на дальність». Залучено юних гімнастів ДЮСШ м. Івано-Франківська (n=130, з них: 2018 року народження n=69, 2019 – n=45 та 2020 – n=19 осіб). Аналізування отриманих даних показало, що рівень підготовленості за всіма аспектами варіювався серед учасників. Тести були розподілені за переважаючими фізичними якостями: максимальною та вибуховою силою, силовою та швидкісно-силовою витривалістю, координаційними якостями, гнучкістю, комплексними проявами фізичних якостей. Аналіз результатів вказав на поступове покращення показників максимальної та вибухової сили у всіх групах від молодших до старших дітей. Середні значення тестів на кистьову динамометрію були невисокими (11,91 кгс), а стрибок у довжину з місця показав статистично значущі відмінності між усіма підгрупами. Тест "Кидок набивного м'яча (1 кг) з положення сидячи" та тест "Метання пластмасового тенісного м'ячика на дальність" також дали важливі дані про рівень фізичної підготовленості дітей. Показники максимальної сили кисті чітко диференціювали дітей за роками народження, а тест "стрибок у довжину з місця" відображав відмінності між усіма підгрупами. Ці результати свідчать про необхідність врахування індивідуальних показників готовності у навчально-тренувальному процесі юних гімнастів для забезпечення ефективного планування тренувальних навантажень. Аналіз коефіцієнтів варіації також підтверджує необхідність диференціації тренувальних навантажень на основі індивідуальних відмінностей. Показники максимальної та вибухової сили гімнастів першого року навчання підтвердили важливість індивідуалізації підходів у навчально-тренувальному процесі, особливо при плануванні тренувальних навантажень для юних спортсменів різних років народження.
Ключові слова: юні гімнасти, максимальна та вибухова сила, підготовленість, результати, відмінності.
Посилання
Batyeieva, N., & Kizym, P. (2017). Osoblyvosti rozvytku koordynatsiinykh zdibnostei u sportsmeniv akrobatychnoho rok-n-rolu vikom 7–8 rokiv [Peculiarities of development of coordination abilities in acrobatic rock and roll athletes aged 7–8 years]. Slobozhanskyi naukovo-sportyvnyi visnyk, (2), 13–17.
Deineko, A. H., & Bilenka, I. H. (2019). Vdoskonalennia rozvytku hnuchkosti sportsmenok 8-9 rokiv u sportyvnii himnastytsi [Improving the flexibility development of gymnasts aged 8-9 years in sports gymnastics]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova, (8 (116) 19), 14-18.
Yevtiarev, D. Yu., & Volkov, V. L. (2018). Dyferentsiatsiia kontynhentu v protsesi fizychnoi pidhotovky yunykh himnastok na pochatkovomu etapi bahatorichnoho sportyvnoho udoskonalennia [Differentiation of the contingent in the process of physical training of young gymnasts at the initial stage of long-term sports improvement]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova, Seriia 15: Naukovop-ehahohichni problemy fizychnoi kultury (fizychna kultura i sport), (5), 90–93.
Komarynska, N. (2015). Pro zmist ta orhanizatsiiu zahalnoi i spetsialnoi fizychnoi pidhotovky himnastok hrupy pochatkovoi pidhotovky v Ukraini [On the content and organization of general and special physical training of gymnasts of the initial training group in Ukraine]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. H. Shevchenka, Seriia: Pedahohichni nauky. Fizychnie vykhovannia ta sport, (129 (4)), 96–99.
Komarynska, N. (2017). Stan rozvytku koordynatsiinykh zdibnostei himnastok pershoho roku pochatkovoho etapu bahatorichnoi pidhotovky [Condition of coordination abilities development in gymnasts of the first year of the initial stage of long-term training]. Visnyk Prykarpatskoho universytetu, Seriia: Fizychna kultura, (27-28), 128–133.
Komarynska, N. B. (2016). Pro vzaiemozviazok rozvytku fizychnykh yakostei himnastok [On the relationship between the development of physical qualities of gymnasts]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova, (8 (78K)), 33–37.
Kokhanovych, K. (1999). Prykladni aspekty kontroliu na etapi pochatkovoi pidhotovky yunykh himnastiv [Applied aspects of control at the stage of initial training of young gymnasts]. Fizychne vykhovannia i sport, Kyiv: Olympiiska literatura, (1), 12–18.
Kravchuk, T. M., & Dorohan, S. V. (2017). Vykhovannia himnastychnoho styliu na etapi pochatkovoi pidhotovky v sportyvnii himnastytsi [Fostering gymnastic style at the stage of initial training in sports gymnastics]. Aktualni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu: materialy konferentsii KhNPU imeni H. S. Skovorody, 74–76.
Melnyk, M., & Pytyn, M. (2015). Studentskyi sport: perspektyvy naukovykh doslidzhen [Student sports: prospects for scientific research]. Sportyvnyi visnyk Prydniprovia: naukovo-praktychnyi zhurnal, Dnipro, (3), 73–76.
Marchenko, Yu. P., Yeretyk, A. A., & Tereshchenko, I. A. [et al.]. (2003). Navchalna programa dlia dytiache-uniatskykh sportyvnykh shkil, spetsializovanykh dytiache-uniatskykh shkil olimpiiskoho rezervu, shkil vyshchoi sportyvnoi maisternosti z sportyvnoi himnastyky [Curriculum for children's and youth sports schools, specialized children's and youth schools of Olympic reserve, schools of higher sports mastery in sports gymnastics]. Kyiv.
Rudnytska, D. O., Pytyn, M. P., & Synytsia, A. V. (2023). Khoreohrafichna pidhotovka yunykh sportsmenok u sportyvnii himnastytsi: perspektyvy doslidzhen [Choreographic training of young athletes in sports gymnastics: research prospects]. Fizychne vykhovannia ta sport, (3), 113–120.
Serhiienko, L. P. (2001). Testuvannia rukhovykh zdibnostei shkoliariv [Testing of Motor Abilities of Schoolchildren]. Kyiv: Olympiiska literatura.
Sornovych, I., Khomianchenko, L., & Veselkina, S. (2019). Pidvyshchennia efektyvnosti fizychnoi pidhotovky kvalifikovanykh sportsmeniv u sportyvnykh tantsiakh shliakhom poiednannia klasychnykh pidkhodiv ta innovatsiinykh tendentsii trenuvannia [Increasing the effectiveness of physical training of qualified athletes in sports dances through the combination of classical approaches and innovative training trends]. Teoriia i metodyka fizychnoho vykhovannia, (2), 143–149.
Khudolii, O. M., & Mytskan, B. M. (2011). Chynnyky uspishnoho navchannia vpravam yunykh himnastiv na pochatkovomu etapi pidhotovky [Factors of successful learning of exercises by young gymnasts at the initial stage of training]. Teoriia ta metodyka fizychnoho vykhovannia, (3), 3–6.
Khudolii, O. M., Karpunets, T. V., & Ivashchenko, O. V. (2015). Strukturna model rukhovoi pidhotovlenosti yunykh himnastok 6–8 rokiv [Structural model of motor readiness of young gymnasts aged 6–8 years]. Teoriia ta metodyka fizychnoho vykhovannia, (4), 3–10.
Khudolii, O. M., & Yermakov, S. S. (2011). Zakonomirnosti protsesu navchannia yunykh himnastiv [Regularities of the process of teaching young gymnasts]. Teoriia ta metodyka fizychnoho vykhovannia, (5), 3–18, 35–41. doi: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2011.5.70719.
Briskin, Y., Todorova, V., Perederiy, A., & Pytyn, M. (2016). Comparative analysis of choreographic training of athletes from foreign and Ukrainian sport aerobics teams [Comparative analysis of choreographic training of athletes from foreign and Ukrainian sport aerobics teams]. Journal of Physical Education and Sport, 16(4), 1352–1356. doi: 10.7752/jpes.2016.04216.
Romanchyshyn, O., Briskin, Y., Sydorko, O., Ostrovs'kyy, M., & Pytyn, M. (2015). Pedagogical colleges students readiness formation for sport and recreation activity [Pedagogical colleges students readiness formation for sport and recreation activity]. Journal of Physical Education and Sport, 15(4), 815–822.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Юрій МАЛАНІЙ , Мар’ян ПІТИН , Андрій СИНИЦЯ , Роман РИМИК

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.