ПОКАЗНИКИ КООРДИНАЦІЙНОЇ ПІДГОТОВЛЕНОСТІ ГІМНАСТІВ ПЕРШОГО РОКУ НАВЧАННЯ НА ЕТАПІ ПОЧАТКОВОЇ ПІДГОТОВКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).102

Ключові слова:

юні гімнасти, координаційні здібності, підготовленість, результати, відмінності

Анотація

Проведене дослідження виявило різні результати за дев’ятьма тестами з координаційної підготовленості серед юних гімнастів першого року початкової підготовки. Мета: встановити показники координаційної підготовленості гімнастів першого року навчання на етапі початкової підготовки. Методи: теоретичний аналіз та узагальнення даних наукової та методичної літератури, абстрагування, історичний метод, порівняння, педагогічне тестування, методи математичної статистики. Було застосовано педагогічне тестування координаційної підготовленості юних гімнастів: «Тест на влучність «Мисливець», «Проба Ромберга», «Ловля лінійки», «Тепінг-тест ногами за 10 с», «Дрібна моторика, тест з ґудзиками», «Ловля м’яча на конус», «Човниковий біг з перенесенням м’ячиків», «Три присідання (сісти на підлогу та встати) на час», «Лазіння по гімнастичній стінці вгору та вниз на час». Залучено юних гімнастів ДЮСШ м. Івано-Франківська (n=130, з них: 2018 року народження  n=69, 2019 – n=45 та 2020 – n=19 осіб). Один з тестів, "Ловля лінійки", не показав жодних відмінностей між спортсменами різних років народження. У двох інших тестах, "Проба Ромберга" та "Тепінг-тест ногами за 10 секунд", були зафіксовані статистично значущі відмінності лише між гімнастами 2018 та 2020 років народження. Старші хлопчики показали кращі результати, що вказує на необхідність застосування цих тестів для оцінки координаційних здібностей, які мають тісний зв’язок з мисленнєвими процесами та психомоторикою дитини. Аналіз коефіцієнтів варіації виявив неоднорідність у підгрупах та загалом у групі юних гімнастів. Значення більшості результатів тестів не відповідали нормативним показникам, що підтверджує значну варіативність результатів у межах групи та підгруп за роком народження. Результати дослідження вказують на необхідність використання тестів для оцінки координаційних здібностей та фізичних якостей у навчально-тренувальному процесі юних гімнастів першого року початкової підготовки, з урахуванням індивідуальних показників готовності. Це забезпечить більш об'єктивне оцінювання та ефективне планування тренувальних навантажень.

Посилання

Batyeieva, N., & Kizym, P. (2017). Osoblyvosti rozvytku koordynatsiinykh zdibnostei u sportsmeniv akrobatychnoho rok-n-rolu vikom 7–8 rokiv [Peculiarities of development of coordination abilities in acrobatic rock and roll athletes aged 7–8 years]. Slobozhanskyi naukovo-sportyvnyi visnyk, (2), 13–17.

Deineko, A. H., & Bilenka, I. H. (2019). Vdoskonalennia rozvytku hnuchkosti sportsmenok 8-9 rokiv u sportyvnii himnastytsi [Improving the flexibility development of gymnasts aged 8-9 years in sports gymnastics]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova, (8 (116) 19), 14-18.

Yevtiarev, D. Yu., & Volkov, V. L. (2018). Dyferentsiatsiia kontynhentu v protsesi fizychnoi pidhotovky yunykh himnastok na pochatkovomu etapi bahatorichnoho sportyvnoho udoskonalennia [Differentiation of the contingent in the process of physical training of young gymnasts at the initial stage of long-term sports improvement]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova, Seriia 15: Naukovop-ehahohichni problemy fizychnoi kultury (fizychna kultura i sport), (5), 90–93.

Komarynska, N. (2015). Pro zmist ta orhanizatsiiu zahalnoi i spetsialnoi fizychnoi pidhotovky himnastok hrupy pochatkovoi pidhotovky v Ukraini [On the content and organization of general and special physical training of gymnasts of the initial training group in Ukraine]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. H. Shevchenka, Seriia: Pedahohichni nauky. Fizychnie vykhovannia ta sport, (129 (4)), 96–99.

Komarynska, N. (2017). Stan rozvytku koordynatsiinykh zdibnostei himnastok pershoho roku pochatkovoho etapu bahatorichnoi pidhotovky [Condition of coordination abilities development in gymnasts of the first year of the initial stage of long-term training]. Visnyk Prykarpatskoho universytetu, Seriia: Fizychna kultura, (27-28), 128–133.

Komarynska, N. B. (2016). Pro vzaiemozviazok rozvytku fizychnykh yakostei himnastok [On the relationship between the development of physical qualities of gymnasts]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova, (8 (78K)), 33–37.

Kokhanovych, K. (1999). Prykladni aspekty kontroliu na etapi pochatkovoi pidhotovky yunykh himnastiv [Applied aspects of control at the stage of initial training of young gymnasts]. Fizychne vykhovannia i sport, Kyiv: Olympiiska literatura, (1), 12–18.

Kravchuk, T. M., & Dorohan, S. V. (2017). Vykhovannia himnastychnoho styliu na etapi pochatkovoi pidhotovky v sportyvnii himnastytsi [Fostering gymnastic style at the stage of initial training in sports gymnastics]. Aktualni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu: materialy konferentsii KhNPU imeni H. S. Skovorody, 74–76.

Melnyk, M., & Pytyn, M. (2015). Studentskyi sport: perspektyvy naukovykh doslidzhen [Student sports: prospects for scientific research]. Sportyvnyi visnyk Prydniprovia: naukovo-praktychnyi zhurnal, Dnipro, (3), 73–76.

Marchenko, Yu. P., Yeretyk, A. A., & Tereshchenko, I. A. [et al.]. (2003). Navchalna programa dlia dytiache-uniatskykh sportyvnykh shkil, spetsializovanykh dytiache-uniatskykh shkil olimpiiskoho rezervu, shkil vyshchoi sportyvnoi maisternosti z sportyvnoi himnastyky [Curriculum for children's and youth sports schools, specialized children's and youth schools of Olympic reserve, schools of higher sports mastery in sports gymnastics]. Kyiv.

Rudnytska, D. O., Pytyn, M. P., & Synytsia, A. V. (2023). Khoreohrafichna pidhotovka yunykh sportsmenok u sportyvnii himnastytsi: perspektyvy doslidzhen [Choreographic training of young athletes in sports gymnastics: research prospects]. Fizychne vykhovannia ta sport, (3), 113–120.

Serhiienko, L. P. (2001). Testuvannia rukhovykh zdibnostei shkoliariv [Testing of Motor Abilities of Schoolchildren]. Kyiv: Olympiiska literatura.

Sornovych, I., Khomianchenko, L., & Veselkina, S. (2019). Pidvyshchennia efektyvnosti fizychnoi pidhotovky kvalifikovanykh sportsmeniv u sportyvnykh tantsiakh shliakhom poiednannia klasychnykh pidkhodiv ta innovatsiinykh tendentsii trenuvannia [Increasing the effectiveness of physical training of qualified athletes in sports dances through the combination of classical approaches and innovative training trends]. Teoriia i metodyka fizychnoho vykhovannia, (2), 143–149.

Khudolii, O. M., & Mytskan, B. M. (2011). Chynnyky uspishnoho navchannia vpravam yunykh himnastiv na pochatkovomu etapi pidhotovky [Factors of successful learning of exercises by young gymnasts at the initial stage of training]. Teoriia ta metodyka fizychnoho vykhovannia, (3), 3–6.

Khudolii, O. M., Karpunets, T. V., & Ivashchenko, O. V. (2015). Strukturna model rukhovoi pidhotovlenosti yunykh himnastok 6–8 rokiv [Structural model of motor readiness of young gymnasts aged 6–8 years]. Teoriia ta metodyka fizychnoho vykhovannia, (4), 3–10.

Khudolii, O. M., & Yermakov, S. S. (2011). Zakonomirnosti protsesu navchannia yunykh himnastiv [Regularities of the process of teaching young gymnasts]. Teoriia ta metodyka fizychnoho vykhovannia, (5), 3–18, 35–41. doi: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2011.5.70719.

Briskin, Y., Todorova, V., Perederiy, A., & Pytyn, M. (2016). Comparative analysis of choreographic training of athletes from foreign and Ukrainian sport aerobics teams [Comparative analysis of choreographic training of athletes from foreign and Ukrainian sport aerobics teams]. Journal of Physical Education and Sport, 16(4), 1352–1356. doi: 10.7752/jpes.2016.04216.

Romanchyshyn, O., Briskin, Y., Sydorko, O., Ostrovs'kyy, M., & Pytyn, M. (2015). Pedagogical colleges students readiness formation for sport and recreation activity [Pedagogical colleges students readiness formation for sport and recreation activity]. Journal of Physical Education and Sport, 15(4), 815–822.

##submission.downloads##

Опубліковано

28.03.2025

Як цитувати

МАЛАНІЙ , Ю. ., & ПІТИН , М. . (2025). ПОКАЗНИКИ КООРДИНАЦІЙНОЇ ПІДГОТОВЛЕНОСТІ ГІМНАСТІВ ПЕРШОГО РОКУ НАВЧАННЯ НА ЕТАПІ ПОЧАТКОВОЇ ПІДГОТОВКИ. PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, 2(1), 283–289. https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).102