ЧИННИКИ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ ПЕДАГОГІВ ДО УСПІШНОЇ ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).6Ключові слова:
готовність до інноваційної діяльності, чинники формування, мотивація, відкритість до нового, деградація, бар’єриАнотація
В статті узагальнено визначення, компоненти та критерії готовності до інноваційної діяльності (далі – ГотІнн), як їх визначають в науковій літературі. Розглянуто види мотивації, проведено порівняння їх дієвості, розкрито значення мотиваційного чинника та цінності у формуванні ГотІнн. Описано визначальний феномен, з якого розвивається ГотІнн, – відкритість до нового. Зроблено висновок, що ГотІнн є атрибутом людини, і для відсутності її в людині потрібні серйозні перешкоди у її формуванні – бар’єри.
Такими бар’єрами є: відсутність забезпечення сталого розвитку інтелекту в шкільному та студентському віці, відсутність достатньої кількості прикладів успішної інноваційної діяльності педагогів, які оточують учня/студента; надлишковий розвиток інтелекту відносно ступеня його застосування, який породжує такі явища, як «ясність» або «гординю», тобто стагнацію інтелекту; соціальні бар’єри; організаційні бар’єри (протидія з боку керівництва, завантаженість уроками/заняттями, надлишок документообігу та звітності); методичні бар’єри; матеріальні бар’єри (низька зарплата); психологічні бар’єри: тривожність, невпевненість у своїх силах, низька самооцінка, страх помсти критикованого; характер.
Всі інші віднайдені в науковій літературі психологічні бар’єри зводяться до зазначених.
В статті запропоновано метод виявлення бар’єрів у певному колективі – «незалежне» опитування, а також методи роботи або безглуздість проведення роботи з кожного з цих бар’єрів.
Посилання
Alieksieienko N.V. (2021)Hotovnist do innovatsiinoi diialnosti yak psykholohichna problema. [Readiness for innovation as a psychological problem] Psykholohichni ta pedahohichni problemy profesiinoi osvity ta patriotychnoho vykhovannia personalu systemy MVS Ukrainy: tezy dop. nauk.-prakt. konf. (m. Kharkiv, 2 kvit. 2021 r.) / MVS Ukrainy, Kharkiv. nats. un-t vnutr. sprav. Kharkiv. S. 169-172.
Bartkiv O. (2010) Hotovnist pedahoha do innovatsiinoi profesiinoi diialnosti. [Teacher's readiness for innovative professional activity] Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia. №1. S. 52-58.
Bekh I.D. (2003) Hotovnist pedahoha do innovatsiinoi diialnosti. [Teacher's readiness for innovative activities] Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni I. Franka. №13. S. 3-8.
Vdovenko I. S. (2016) Teoriia ta praktyka pidhotovky maibutnikh uchyteliv do innovatsiinoi diialnosti. [Theory and practice of preparing future teachers for innovative activities] Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. H. Shevchenka. Vyp. 140. S. 119-122
Martynovych V. (2020) Hotovnist uchytelia do innovatsiinoi diialnosti. [Teacher's readiness for innovative activities] 24.01.2020 https://naurok.com.ua/gotovnist-uchitelya-do-innovaciyno-diyalnosti-141495.html (accessed: January 16, 2025).
Dychkivska I.M. (2011) Hotovnist do innovatsiinoi diialnosti u strukturi profesiino-osobystisnoi pidhotovky pedahoha. [Readiness for innovative activities in the structure of professional and personal training of teachers.] Science and education. № 5. S. 13-16.
Zhelanova V., Leontieva I. (2024) Hotovnist pedahoha do innovatsiinoi diialnosti: struktura, kryterialnyi aparat, diahnostychnyi instrumentarii. [Teacher's readiness for innovative activity: structure, criterion apparatus, diagnostic tools.] Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. Psykholohiia. Pedahohika. № 41 (1). S. 14-20.
Kobernyk H. (2017) Hotovnist uchyteliv do vprovadzhennia innovatsiinykh pedahohichnykh tekhnolohii. [Readiness of teachers to implement innovative pedagogical technologies] Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia. № 15. S. 171-178.
Lisina L.O., Shaforost Yu.A. (2023) Formuvannia hotovnosti maibutnikh pedahohiv do profesiinoi innovatsiinoi diialnosti. [Formation of future teachers' readiness for professional innovation activity] Visnyk nauky ta osvity. № 9 (15). S. 486-497.
Mykhailyshyn R. (2016) Profesiina hotovnist pedahoha do innovatsiinoi diialnosti: yakisnyi aspekt. [Professional readiness of a teacher for innovative activity: a qualitative aspect.] Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia pedahohichna. Vyp. 31. S. 11-18.
Nadtochii S.M. (2021) Formuvannia hotovnosti uchasnykiv osvitnoi diialnosti do upravlinnia innovatsiinymy protsesamy v ZZSO yak pedahohichna problema: teoretychnyi ohliad. [Formation of participants' readiness to manage innovative processes in general education as a pedagogical problem: a theoretical review.] Visnyk universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia «Pedahohika i psykholohiia». Pedahohichni nauky. № 1 (21). S. 293-299.
Novhorodska Yu.H. (2024) Hotovnist do innovatsiinoi osvitnoi diialnosti yak vazhlyva profesiina yakist suchasnoho pedahoha. [Readiness for innovative educational activities as an important professional quality of a modern teacher.] Problemy suchasnykh transformatsii (elektronnyi naukovo-praktychnyi zhurnal). № 4. https://reicst.com.ua/pmtp/issue/view/issue_4_2024 (accessed: January 9, 2025)
Ostapiovskyi I.Ie. (2013) Hotovnist do innovatsiinoi diialnosti yak vazhlyvyi skladnyk profesiinoho imidzhu maibutnikh sotsialnykh pedahohiv. [Readiness for innovation as an important component of the professional image of future social workers.] Naukovyi visnyk SNU im. Lesi Ukrainky. Seriia Pedahohichni nauky. № 8 (257). S. 108-112.
Pavlyk N.V. (2021) Psykholohichna hotovnist osobystosti suchasnoho vchytelia do tvorchoi profesiinoi diialnosti v umovakh novoi ukrainskoi shkoly. [Psychological readiness of the modern teacher's personality for creative professional activity in the conditions of the new Ukrainian school] Psykholohiia i osobystist. № 2 (20). S. 200-227.
Syrotenko H.O. (2006) Innovatsiina diialnist pedahoha: vid teorii do uspikhu. [Innovative activity of a teacher: from theory to success.] Informatsiino-metodychnyi zbirnyk /Uporiadnyk H.O. Syrotenko. Poltava. 124 s.
Starosta V.I, Hoshko O.V. (2018) Strukturni komponenty hotovnosti pedahoha do innovatsiinoi diialnosti. [Structural components of teacher's readiness for innovative activity.] Zbirnyk naukovykh prats Zaporizkoho oblasnoho instytutu pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity. № 3(32). S. 1-6.
Ukaz Prezydenta Ukrainy «Pro Natsionalnu stratehiiu rozvytku osvity v Ukraini na period do 2021 roku». [Decree of the President of Ukraine “On the National Strategy for the Development of Education in Ukraine for the period up to 2021”] Kyiv. 2013 http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013 (accessed: December 22, 2024).
Khaustova O. V. Formuvannia hotovnosti pedahoha do innovatsiinoi diialnosti yak pedahohichna problema. [Formation of a teacher's readiness for innovative activity as a pedagogical problem] Elektronnyi zbirnyk naukovykh prats Zaporizkoho oblasnoho instytutu pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity. 2018 [Elektronnyi resurs] https://virtkafedra.ucoz.ua/el_gurnal/pages/vyp2/upravlenie/haustova.pdf (accessed: January 20, 2025).
Tsiuniak O.P. Hotovnist do innovatsiinoi diialnosti yak vazhlyva profesiina yakist suchasnoho uchytelia. [Readiness for innovation as an important professional quality of a modern teacher.] Polsko-ukrainskyi naukovyi shchorichnyk «Profesiina i neperervna osvita». Varshava 2020. S.137-149.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Андрій КОРОЛЯНЧУК, Тарас ПАЛАГНЮК

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.