СТРУКТУРУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ЗДІБНОСТЕЙ: АНАЛІЗ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИЗНАЧАЛЬНИХ КОМПОНЕНТІВ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).5Ключові слова:
педагогічні здібності, визначальні педагогічні здібності, інтелектуальні, чутливі, комунікаційні, організаційні здібності, поєднання визначальних педагогічних здібностейАнотація
Потреба педагогізації в освіті стає щодня актуальнішою, оскільки знання продуктивно акумулюються людством, а рівень моральності падає, зокрема й тому, що діти та молоді люди все більше часу проводять в знеособлених інституціях. Очевидно, результати педагогізації освіти полягають в першу чергу в інтровертних продуктах роботи педагогічної свідомості – нових та вдосконалених педагогічних знанні, вміннях, здібностях, цінностях, мотивах. Аналізуючи ці продукти, доходимо висновку, що серед них педагогічні здібності в більшій мірі знаходяться поза увагою освітньо-виховної системи. Намагаючись осмислити педагогічні здібності, бачимо, що їх дуже багато, але всі автори викладають їх напів хаотично, об’єднуючи їх в групи частково некоректно, і головне – вони зовсім не запам’ятовуються. Це неприпустимо для викладача, який намагається підвищити свій рівень педагогічної компетентності, адже перше, що потрібно зробити з недоліком в своїй педагогічній діяльності, – це віднайти, якої педагогічної здібності не вистачає, якщо має місце такий недолік. Тому ми спробували структурувати наявні педагогічні здібності так, щоб треба було запам’ятовувати мінімум, а логічно мислити максимум.
Результатом нашого структурування є висновок, що всі педагогічні здібності є або частиною визначальних 4 педагогічних здібностей, або результатом поєднання 2 чи 4 з цих педагогічних здібностей, тобто можна логічно вивести всі педагогічні здібності з 4 визначальних. Структура педагогічних здібностей ми описуємо так. 1. Інтелектуальні: академічні та дослідницькі. 2. Чутливі: поетичні, емпатійні, причетності, такту, емоційної стабільності, фасилітації. 3. Комунікативні: трансляторні, реактивні, координувальні. 4. Організаційні (або управлінські, або волюнтативні): обмежувальні, розподілюючі, зосереджуючі.
Емотивні (або експресивні), сугестивні, мажорні є поєднанням чутливих та комунікаційних здібностей. Педагогічний такт є поєднанням чутливих та організаційних здібностей. Здібність бачити динаміку розвитку та дидактичні здібності є поєднанням інтелектуальних та чутливих здібностей. Педагогічна винахідливість є поєднанням всіх 4 визначальних педагогічних здібностей. Таким чином, можна графічним об’єктом зобразити структуру всіх педагогічних здібностей, а графічний спосіб подавати інформацію вирізняється простотою в запам’ятовуванні.
Посилання
Antonova O.Ye. (2014) Slovnyk bazovykh poniat z kursu «Pedahohika»: [navch. posib.] [Glossary of basic concepts in the course “Pedagogy”]/ O. Ye. Antonova. [2-he vyd., dop. i pererob.]. Zhytomyr. 100 s.
Bieliaieva O.M. (2017) Pedahohichni zdibnosti: vytoky i suchasnyi stan doslidzhennia u psykholoho-pedahohichnii literaturi. [Pedagogical abilities: origins and current state of research in psychological and pedagogical literature] Imidzh suchasnoho pedahoha. №7. S. 86-92
Butenko L.L. (2015) Skhodynky do pedahohichnoi maisternosti : slovnyk z kursu «Osnovy pedahohichnoi maisternosti» [Steps to Pedagogical Excellence : a dictionary for the course “Fundamentals of Pedagogical Excellence”]/ L.L. Butenko, O. H. Ihnatovych. Starobilsk. 136 s.
Kaidalova L.H., Shchokina N. B., Vakhrusheva T. Yu. (2009) Pedahohichna maisternist vykladacha: Navchalnyi posibnyk [Pedagogical skills of the teacher: A study guide]. Kh, 2009. 140 s.
Kostiuk H. S. (1989) Navchalno-vykhovnyi protses ta psykhichnyi rozvytok osobystosti [Educational process and mental development of the individual]/ za red. L.M. Prokoliienko. K. 608 s.
Kuzmina N.V. (1990) Profesiinist osobystosti vykladacha ta maistra vyrobnychoho navchannia. [Professionalism of the teacher and master of industrial training] L.: Vyshcha shkola. 192 s.
Matlasevych O.V. (2016) Komponentnyi sklad ta struktura pedahohichnykh zdibnostei. [Component composition and structure of pedagogical abilities] Naukovi zapysky natsionalnoho universytetu Ostrozka akademiia. Seriia: Psykholohiia. Vyp.3. S. 119-133
Matlasevych O.V. (2016) Pedahohichni zdibnosti: vyklyky suchasnosti. [Pedagogical abilities: challenges of our time] Psykholohichni perspektyvy: zb. nauk. pr. Vyp. 28. s. 340-351.
Shvets T.A. (2011) Aktualnist formuvannia profesiinykh zdibnostei maibutnikh vykhovateliv doshkilnykh navchalnykh zakladiv u systemi fakhovoi pidhotovky. [Relevance of Forming Professional Abilities of Future Preschool Teachers in the System of Professional Training] Rol pedahohiky ta psykholohii v suchasnomu sviti: mat. mizhnar.nauk.-prakt. konf. (11-12 lystopada 2011r.). Lviv. S. 35-36.
Shevchenko O. (2025) Naividomishi dviiechnyky. Henii, yaki pohano vchylysia. [The most famous failures. The geniuses who did not study well.] http://propaganda-journal.net/9286.html (data zvernennia: 15.02.2025)
Yakovenko O. (2017) Psykholoho-pedahohichnyi praktykum: [metodychnyi posibnyk]. [Psychological and pedagogical workshop: [methodological guide].] Pedahohichna diialnist / Andreicheva A.O., Holubieva M.O., Zharuk I.V. ta in. K. Ch.3. S. 78-88.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Валентина ГОЛОВАЧУК , Світлана ПЕРВУХІНА

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.