ФОРМУВАННЯ ПОЗИТИВНОГО СТАВЛЕННЯ ШКОЛЯРІВ СТАРШИХ КЛАСІВ ДО ЗАНЯТЬ ФІЗИЧНОЮ КУЛЬТУРОЮ

Автор(и)

  • Ірина СОБКО Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0000-0002-4920-9775
  • Ігор ГРИНЧЕНКО Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0000-0001-7469-5819
  • Ірина ПОДМАРЬОВА Харківський національний економічний університет імені С. Кузнеця https://orcid.org/0000-0002-9339-6504
  • Євгеній ШИНКАРЕНКО Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0009-0000-7946-8949

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2024.4.14

Ключові слова:

школярі, анкетування, фізична культура, заходи, мотивація

Анотація

Програма фізичного виховання школярів передбачає різні форми організації занять, спрямовані на компенсацію дефіциту рухової активності, який виникає в умовах інтенсивного загальноосвітнього процесу. Мета дослідження розробити та перевірити ефективність методів і засобів формування позитивного ставлення школярів старших класів до занять фізичною культурою. Учасники: Учасники - учні 11 класу у кількості 26 чоловік (14 дівчат, 12 хлопців) Комунального закладу "Харківський ліцей № 169 Харківської міської ради". Експеримент тривав 9 тижнів з березня по травень 2024. На початку та в кінці  експерименту було проведено анкетування в інтерактивній формі за допомогою гугл форми. Методи дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення наукової літератури, метод анкетування, методи математичної статистики: результати анкети були порівняні за допомогою таблиць сполучності. Результати: впроваджено експериментальну програму, що поєднує звичайні уроки з фізичної культури з різними заходами, з метою зацікавлення та залучення школярів до рухової активності. Один з 3 уроків фізичної культури досліджуваної групи приділявся проведенню заходу, а саме челендж «10 тисяч кроків», «TikTok Sport челендж», лекції про здоровий спосіб життя та  олімпійську Україну, онлайн Прес-конференція з видатними спортсменами, онлайн-конференції «Мій улюблений спорт», «День самоврядування». Виявлено, що результати позитивних відповідей на питання анкети мають достовірно вищий показник після проведення експерименту (p<0,05; p<0,01). Показано ефективність використання комплексу онлайн та офлайн заходів, що  сприяло підвищенню зацікавленості учнів у заняттях, розвитку їхньої мотивації до фізичної активності, розширенню знань про здоровий спосіб життя, формуванню позитивного емоційного ставлення до спорту, а також покращенню фізичної підготовки й соціальних навичок.

Посилання

Bezverkhnia H. V., Tsybulska V. V., Honchar H. I. Motyvatsiia do zaniat fizychnoiu kulturoiu i sportom shkoliariv ta studentiv. Monohrafiia. Uman, VPTs «Vizavi», 2016, 234 s.

Oleksiienko Ya. I. Formuvannia motyvatsii do zaniat fizychnoiu kulturoiu u shkoliariv – zaporuka zmitsnennia yikhnoho zdorovia. 2018, S.1-3. https://www.pdau.edu.ua/np/pdf2/5.pdf

Omelianenko O. Vykhovannia dystsyplinovanosti yak osnovy sportyvnoho trenuvannia uchniv. Vytoky pedahohichnoi maisternosti. 2015, Vypusk 16, S. 210-217.

Sobko I., Sobko Ya., Balamutova. N., Kurylo I. Formuvannia motyvatsii yunykh sportsmeniv do zaniat plavanniam u dystantsiinomu trenuvalnomu protsesi. Physical culture and sport: scientific perspective, 2024. №(3), S. 103–113. https://doi.org/10.31891/pcs.2024.3.17

Shalar O. H., Huzar V. M., Shalar O. H., Unhurian A. A., Berezhkov T.I. Vykhovannia dystsyplinovanosti pidlitkiv na urokakh fizychnoi kultury. XIV Mizhnar. nauk.-prakt. konf. «Aktualni problemy suchasnoi biolohii ta zdorovia liudyny»: zb. nauk. prats Mykolaiv, 2014. Vyp. 14. S. 23-26.

Shchyrba V.A. Problema formuvannia interesu ta motyvatsii do zaniat fizychnoiu kulturoiu starshykh shkoliariv. Teoriia ta metodyka fizychnoho vykhovannia. 2016. №1. S. 16-23.

Aksoy P. The Challenging Behaviors Faced by the Preschool Teachers in Their Classrooms, and the Strategies and Discipline Approaches Used against These Behaviors: The Sample of United States. Particip. Educ. Res. 2020, №7, С. 79–104.

Escartí A., & Gutiérrez M. Influence of the motivational climate in physical education on the intention to practice physical activity or sport. European Journal of Sport Science, 2020, №1(4), pp. 1–12. https://doi.org/10.1080/17461390100071406

Claver F., Martínez-Aranda L., Conejero M., Gil-Arias A. Motivation, Discipline, and Academic Performance in Physical Education: A Holistic Approach From Achievement Goal and Self-Determination Theories. Front. Psychol., Educational Psychology, 2020, pp. 11-18 https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01808

Filatova Z., Prontenko K., Griban G., Medvedeva, I., Aloshyna, A., Bloshchynskyi I., Bezpaliy S., Bychuk O., Mudryk Z., Bychuk I., Radziyevsky V. Yevtushok M. Interrelation of Students’ Motivation for Physical Education and Their Physical Fitness Level. International Journal of Applied Exercise Physiology. 2020. Vol.8 №2.1, pp.896-900. Doi: 10.30472/ijaep.v8i2.1.566

Granero-Gallegos A., Baena-Extremera A., Bracho-Amador C., Pérez-Quero F.J. Metas sociales, clima motivacional, disciplina y actitud del alumno según el docente. Social Goals, Motivational Climate, Discipline and Attitudes of the Student According to Teacher. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 2016, 16 (64), pp. 649-666. http://dx.doi.org/10.15366/rimcafd2016.64.00

Johnson C.E. Erwin H.E., Kipp L., Beighle A. Student perceived motivational climate, enjoyment, and physical activity in middle school physical education. J. Teach. Phys. Educ. 2017, 36, 398–408.

Mandigo J. L., & Holt N. L. Putting theory into practice: How cognitive evaluation theory can help us motivate children in physi- cal activity environments. Journal of Physical Education, Recreation St Dance, 2010. №71(1), pp. 44-49.

Marchenko S., Ivashchenko O., Khudolii O., Lubchenkov R. Use of game tools in martial arts for endurance development. Pedagogy of Physical Culture and Sports, 2023, №27(6), pp. 494-502. https://doi.org/10.15561/26649837.2023.0608

Hassandra M., Goudas M., Chroni S. Examining factors associated with intrinsic motivation in physical education: a qualitative approach11This study was funded by a research grant from the Research Committee of the University of Thessaly, Psychology of Sport and Exercise, 2013, №4(3), pp. 211-223, https://doi.org/10.1016/S1469-0292(02)00006-7.

Leyton-Román M., José León J., Batista M., Jiménez-Castuera R. Predictive Model for Amotivation and Discipline in Physical Education Students Based on Teaching–Learning Styles. Sustainability. 2021, №13, pp. 187-194. https://dx.doi.org/10.3390/su13010187

Moreno J. A., Zomeño T. E., Marín L. M., Ruiz L. M., Cervelló E. Percepción de la utilidad e importancia de la EF según la motivación generada por el docente. Revista de Educación, 2013, 362 p.

Rama Kurniawan, Febrita Paulina Heynoek, Fajar Raya Ferdinal Kusuma Bakti, Cahyo Nugroho Sigit. Motivation in physical education for junior high school students: a gender perspective. Journal of Physical Education and Sport, 2022, №22 (12), Art 389, pp. 3072-3079.

Sobko I.M., Chucha Y.І., Podmaryova I.A., Nagovitsyna O.P., ZhuravlovaI.М.Application of the video-tutorial "Challenge for Referees" in sports training of young basketball referees for the game season. Health, Sport, Rehabilitation, 2021, 7(1), 42-53.https://hsr-journal.com/index.php/journal/article/view/30/23

Stéphanie Girard, Jérôme St-Amand and Roch Chouinard. Motivational Climate in Physical Education, Achievement Motivation, and Physical Activity: A Latent Interaction Model. Journal of Teaching in Physical Education. 2021, №38(4), pp. 305–315.

##submission.downloads##

Опубліковано

26.12.2024

Як цитувати

СОБКО, І., ГРИНЧЕНКО , І. ., ПОДМАРЬОВА , І. ., & ШИНКАРЕНКО , Є. . (2024). ФОРМУВАННЯ ПОЗИТИВНОГО СТАВЛЕННЯ ШКОЛЯРІВ СТАРШИХ КЛАСІВ ДО ЗАНЯТЬ ФІЗИЧНОЮ КУЛЬТУРОЮ. PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, (4), 106–115. https://doi.org/10.31891/pcs.2024.4.14