РОЛЬ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ПРИ АДАПТАЦІЇ СТУДЕНТІВ – ПЕРШОКУРСНИКІВ ДО УМОВ НАВЧАННЯ У ЗВО
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2024.3.11Ключові слова:
фізичне виховання, адаптація, студенти, психологічні якості, заклади вищої освіти, здоров’я, профілактика, рухова активністьАнотація
У статті висвітлено проблема адаптації студентів-першокурсників до умов вищої школи. Ця проблема є однією з нагальних проблем і дотепер залишається традиційним предметом дискусій науковців. Відомо, що адаптація студентської молоді до сучасного життя ‒ це складний, багатогранний та довготривалий процес, що вимагає залучення різних резервів молодого організму, який ще повністю не сформований у студентів, які поступили на I курс у заклад вищої освіти.
Аналізуючи опрацьовані наукові джерела нами вивчено навчально-методичну, науково-методичну, методологічну літературу, науково-дослідні роботи, програмні документи, здійснено систематизацію даного матеріалу.
Мотивація є одним з основних джерел активності студентів початкових курсів. Вона надає процесу фізичного виховання спрямованість на певний вид діяльності і значущу цінність. Тому формування фізичної культури майбутнього спеціаліста – це насамперед проблема виховання у студентів мотиваційного ставлення до неї.
Аналізуючи формувальну й виховну практику у закладах вищої освіти ми бачимо, що існує проблема формування позитивного й активного ставлення студентів I курсів до навчальної дисципліни «Фізичне виховання». Негативне ставлення студентів до відвідування занять з фізичного виховання, що досягає в Україні масштабу загальноприйнятості, деструктивно впливає на загальний стан їхнього здоров’я, на рівень фізичного розвитку та фізичну підготованість студентів до життєдіяльності. Науковці вбачають, що оптимізація навчального процесу з фізичного виховання студентів у закладі вищої освіти є одним із шляхів його удосконалення. Цей процес неможливий без урахування психофізіологічних можливостей студентів.
Посилання
Volkovych V.O. Physiological features of students in the first year of study at a higher education institution. Available at: https://naukam.triada.in.ua/index.php (accessed 22 December 2021).
Godlevsky P.M., Saratov O.V., Vinnik Y.V. (2019) Physical education in the adaptation of students to the specifics of future professional activities. Publishing House “ACCENT” Sofia, Bulgaria, pp. 25–36.
Danilko V.M. (2019) Adaptation of student youth to the conditions of study at the university. Young Scientist, vol. 4.1, no. 68.1, pp. 43–46.
Ladika P. (2016) Adaptation of first-year students of the Faculty of Physical Education to study at the university. Physical Education, Sport and Health Culture in Modern Society, no. 1(21), pp. 53–56.
Ladyka P. Adaptation of first-year students of the Faculty of Physical Education to study at the university. Physical Education, Sport and Health Culture in Modern Society. 2016. No. (1(21). P. 53–56.
Ladyka P.I., Petritsa, Palichuk Yu.I. P.M. Formation of motivational and value relations of students to classes in sports and pedagogical disciplines. "Olympic movement on the territory of Ukraine - past and present". Materials of the All-Ukrainian Scientific Conference, February 1, 2024. Ternopil city. P. 133 -138.
Mints M.O., Dzyuban O.V., Isaenko M.V. (2017) Adaptation of first-year students to physical education classes in higher education. Science and innovation in the modern world: education, upbringing and sports. In 2 books. B. 2.: monograph / avt. kol.: Gilev G.A., Lozovskaya M.V., Lvovich I.Ya., etc.) Odessa: Kuprienko S.V.
Palichuk Yu.I. Formation of motivation for physical education of schoolchildren. 1st All-Ukrainian scientific and practical conference "Physical education, life safety and modern production technologies", Kharkiv, March 21, 2024, pp. 117-119
Plotnikova O. (2001) The importance of studying the individual characteristics of freshmen in the period of didactic adaptation. Native School, no. 10, pp. 62–64.
Skrypnyk V. (2005) Features of the course and self-perception of socio-psychological adaptation of first-year students. Psychology and Society, no. 2, pp. 87–89.
Rebar I.V. (2010) Influence of physical fitness and health on students' adaptation to physical education. Available at: http://https://yandex.ua/search (accessed 23 December 2021).