ПРОФІЛАКТИКА ТРАВМАТИЗМУ НА ЗАНЯТТЯХ З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ДЛЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ ТА СТУДЕНТІВ ЗВО ЗІ СПОРТИВНО-ОРІЄНТОВАНИМ НАВЧАННЯМ: ОГЛЯДОВА СТАТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2024.3.8Ключові слова:
травматизм, анатомія, знання, профілактика, студенти, фізичне виховання, спортивна інтеграціяАнотація
Метою данного дослідження було теоретично обґрунтувати, розробити та експериментально перевірити методику навчання спортивного орієнтування старшокласників у процесі фізичного виховання. Матеріал і методи. Для відбору статей для проведення аналізу експериментальних систем уроків фізичної культури для старшокласників зі спортивно-орієнтованим навчанням та профілактикою травматизму було застосовано інтернет – платформи Sсоpus, Web оf Sсienсe, PubMed. Переваги були для видань категорій за 2018-2023 роки. За відібраними таким чином статтями проводився аналіз спортивного-орієнтування та профілактику травматизму підчас заннять. Технології повинні були відповідати наступним критеріям: ефективність, легкість в застосуванні, доступність. Результати. В результаті пошуку літературних джерел на тему профілактика травматизму було відібрано за ключовим словом «травматизм» 1010 джерел, з яких потім за уточненнями за ключовими словами «спортивна інтеграція», «профілактика», «спортивне-орієнтування», було відібрано 210 джерела, з яких для аналізу було виявлено 5 джерел. З цих джерел 3 описують проблематику травматизму в школах та методики їх передбачення 3 джерел пояснюють моделі спортивного-орієнтування і старшій школі. Висновки. Важлива роль у фізичному вихованні відводиться підвищенню мотивації до регулярних занять фізичними вправами тому фізичне виховання студентів потребує постійної модернізації, як у змістовному, так і в технологічному плані. Творчий підхід до профілактики травматизму передбачає глибоке розуміння медико-біологічних основ тренувального процесу. Це спонукає студентів до оволодіння основами анатомії, фізіології, біохімії, біомеханіки. Отримані дані в статях розширюють знання про спортивно-орієнтоване фізичне виховання студентів та дозволяють рекомендувати їх в інших навчальних закладах для підвищення рівня фізичної підготовленості та профілактики травматизму молоді.
Посилання
Andrieieva, O., Yarmak, O., Palchuk, M., Hauriak, O., Dotsyuk, L., Gorashchenco, A., ... & Galan, I. (2020). Monitoring the morphological and functional state of students during the transition from middle to high school during the physical education process. Journal of Physical Education and Sport, 20(1), 2110-2117. DOI: 10.7752/jpes.2020.s3284.
Balsevich, V.K., & Lubysheva, L.I. (2003). Sport-oriented physical education; educational and social aspects. Theory and practice of physical culture, 5, 19-22.
Barba-Martín, R., Bores-García, D., Hortigüela-Alcalá, D., & González-Salvo, G. (2020). The applicability of the teaсhing games for understanding in physics education. A systematic review of the last six years. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(9), 1-16, DOI:10.3390/ijerph17093330.
Baidiuk, M., Koshura, A., Kurnyshev, Y., Vaskan, I., Сhubatenko, S., Gordynskyi, S., & Yarmak, O. (2019). The influence of table tennis training on the physical condition of schoolchildren aged 13-14 years. Journal of Physical Education and Sport, Vol. 19 (Supplement Issue 2), Art 72, pp. 495-499, DOI:10.7752/jpes.2019.s2072.
Berger, N., Lewis, D., Quartagno, M., Njagi, E. N., & summins, S. (2020). Longitudinal associations between neighborhood trust, social support and physical activity in adults: evidence from the Olympic Regeneration in East London (ORiEL) study. Journal of Epidemiology and Community Health, 74(9), 710-718, DOI: 10.1136/jeсh-2019-21341
Mardar G. Prevention of injuries in the process of training athletes / G. Mardar, I. Yashniuk // Physical education, sports and health culture in modern society: a collection of scientific works of Lesya Ukrainka Volyn National University. - Lutsk: Publishing house “Vezha” of Lesya Ukrainka Volyn National University, 2008. - ISSUE 3. PP. 79-82.
Görner, K., & Reineke, A. (2020). The influenсe of endurance and strength training on body composition and physical fitness in female students. Journal of Physical Education and Sport, Vol. 20 (Supplement issue 3). Pp. 272, 2013-2020. DOI:10.7752/jpes.2020.s3272
Sawiski, Z. (2018). Sonditiоns fоr partiсipatiоn in spоrts-reсreatiоnal астіѵіоn оf yоuth fоr Alpine regions оf Germany, Austria and Switzerland. Wroclaw University of Business, Wroclaw.
Zhang, Q., & Bezmylov, M. M. (2023). Analysis of the Integration of Medical and Sports-oriented Approaches in Physical Education. Health Education and Health Promotion, 11(1), 37-44.
Homon, L., Holoviichuk, I., Nesterenko, O., Hloba, T., & Ploshynska, A. (2022). Health-Forming Technology of Physical Education of Higher Educational Institution Students Based on Sports-Oriented Training. Journal of curriculum and teaching, 11(3), 64-72.
Ning, C., Li, M., & Ge, L. (2023). The preventive effect of PNF stretching exercise on sports injuries in physical education based on IoT data monitoring. Preventive Medicine, 173, 107591.
Kozina, Z., Kozin, S., Bejtka, M., Zawadka-Kunikowska, M., Yakushko, N., Korobeinik, V., ... & Cieślicka, M. (2022). Influence of injury prevention complex technology on the knowledge level of medical and biological subjects and the injury risk of future specialists in physical education and sports. Journal of Physical Education and Sport, 22(4), 870-878.
Kozin, S., Kozina, Z., Korobeinik, V., Cieślicka, M., Muszkieta, R., Ryepko, O., ... & Bejtka, M. (2021). Neuro-muscular training for injury prevention of students-rock climbers studying in the specialty" Physical Education and Sports": a randomized study. Journal of Physical Education and Sport, 21, 1251-1259.
Onopriienko, O. V., & Onopriienko, O. M. (2012). Pryiomy samostrakhuvannia pid chas zaniat z fizychnoho vykhovannia u VNZ. Psykholohichni, pedahohichni i medyko-biolohichni aspekty fizychnoho vykhovannia: materialy III Mizhnarodnoi elektronnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, Odesa, 20-27 kvitnia 2012 roku, 161-163.