СТРІЛЕЦЬКИЙ ХОРТИНГ ЯК СУЧАСНИЙ ВИД БОЙОВОГО МИСТЕЦТВА: ПРОБЛЕМА КЛАСИФІКАЦІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ

Автор(и)

  • Олексій ШИЛО Львівський державний університет фізичної культури імені Івана Боберського https://orcid.org/0009-0005-7967-1468
  • Богдан ВИНОГРАДСЬКИЙ Львівський державний університет фізичної культури імені Івана Боберського https://orcid.org/0000-0002-4417-2811

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2024.2.12

Ключові слова:

стрілецький спорт, національний спорт, стрілецький хортинг, сучасні бойові мистецтва

Анотація

Стаття розкриває передумови виникнення стрілецького хортингу та розкриває проблему його класифікації у системі бойових мистецтв і перспективи впровадження як елементу у загальну систему освіти, переваги у залучені населення до занять саме цим видом українського бойового мистецтва.

Актуальність дослідження полягає у систематизації знань про стрілецький хортинг та інші види бойових мистецтв для перейняття досвіду та можливого подальшого використання цієї інформації при удосконаленні систем підготовки й залучення населення до цього виду рухової активності.

Мета роботи – визначити місце стрілецького хортингу у загальній класифікації бойових мистецтв та перспективи його  впровадження як елементу фізичної культури та рухової активності.

Встановлено, що стрілецький хортинг – сучасний вид українського бойового мистецтва. Це новий вид рухової активності, який водночас є національним видом спорту, сучасним українським видом бойового мистецтва, ефективним елементом фізичного виховання і початкової військової підготовки. Як система фізичного виховання та спорту, створений на історично-ідейних засадах, на початку ХХІ ст.

Запропоновано й описано схему класифікації бойових мистецтв, згідно з якою стрілецький хортинг – це сучасний вид бойового мистецтва стрілецького типу, створене на історико-культурних, ідейних і філософських засадах українського етносу, з використанням новітніх засобів і матеріально-технічної бази та є модифіковано формою стрільби.

Виявлено, що за допомогою стрілецького хортингу як елементу у загальній освіті можна вирішувати такі завдання: базову та спеціальну фізичну підготовку, військово-патріотичне виховання молоді, початкову військову підготовку, навички безпечного поводження зі зброєю, засвоєння основних технічних елементів стрільби з кількох видів зброї, з різних статичних положень і в русі, соціалізацію, набуття навичок швидкого тактичного мислення і психологічну підготовку населення.

Посилання

Yeromenko, Ye. (2014). Khortynh-natsionalnyi vyd sportu Ukrainy. https://university-edu.science/handle/123456789/30 (in Ukrainian)

Yeromenko, Ye. (2020). Analiz rezultativ naukovoho doslidzhennia stanu vykhovanosti u studentiv fizychnoi kultury ta osnov zdorovia v protsesi zaniat boiovym khortynhom. Scientific papers of Berdiansk State Pedagogical University Series Pedagogical sciences, 3, 270–283. https://doi.org/10.31494/2412-9208-2020-1-3-270-283 (in Ukrainian)

Lytvynenko, A. M., & Yeromenko, E. A. (2021). Boiovyi khortynh – tradytsii ukrainskoi boiovoi kultury u spravi vykhovannia studentskoi molodi. Physical culture and sports in the educational space: innovations and development prospects. Baltija Publishing. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-044-5-18 (in Ukrainian)

Modelna navclal'na programa «Phizychna kultura 5-6 klasu» навчальна програма (in Ukrainian) URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Fiz.kult.5-6.kl.Pedan.ta.in.22.08.2022.pdf

Modelna navclal'na programa «Phizychna kultura 7-9 klasu» навчальна програма (in Ukrainian) URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Fiz.kult.2023/Fiz.kult.7-9.kl.Bazhenkov.ta.in.24.08.2023.pdf

Prytula, O. L., & Konokh, A. P. (2024). Sutnist kozatskoi pedahohiky v aspekti ukrainskoi etnichnoi systemy zberezhennia zdorovia liudyny. Aktualni problemy fizychnoho vykhovannia, sportu, fizychnoi reabilitatsii ta turyzmu u suchasnykh umovakh zhyttia. Liha-Pres. https://doi.org/10.36059/978-966-397-383-8-117 (in Ukrainian)

Prytula, O., & Konoh, A. (2022). Khronolohiia vidrodzhennia kozatskykh boiovykh mystetstv v Ukraini v 1990–1998 rokakh KhKh st. kriz pryzmu kozatskoho boiovoho mystetstva «Spas». Physical education, sport and health culture in modern society, (4(60)), 23–27. https://doi.org/10.29038/2220-7481-2022-04-23-27 (in Ukrainian)

Ostrovskiy, M., & Vynogradskyi, B. (2023). Competitive activity in Japanese traditional archery kyudo. Scientific Journal of National Pedagogical Dragomanov University. Series 15. Scientific and pedagogical problems of physical culture (physical culture and sports), (7(167)), 139–145. https://doi.org/10.31392/npu-nc.series15.2023.7(167).29 (in Ukrainian)

Vynogradsky, B., & Ostrovsky, M. (2022). Tradytsiina strilba z luka yak spetsyfichna forma rukhovoi aktyvnosti yapontsiv. Physical education, sport and health culture in modern society, (4(60)), 3–10. https://doi.org/10.29038/2220-7481-2022-04-03-10

Ostrovskyi, M., & VYnohradskyi, B. (2023). Orhanizatsiina struktura natsionalnykh ta mizhnarodnykh kerivnykh orhanizatss u kiudo. Physical Culture and Sport: Scientific Perspective, (2), 15–26. https://doi.org/10.31891/pcs.2023.2.2 (in Ukrainian)

Honma S. (1991). A traditional Japanese sport whith modern character: in application Guttmann’s Model to ‘Toshiya’. Bulletin of the institute of physical education. Vol.31, 1, 39 – 46 (in English).

Theeboom, M., & Knop, P. D. (1999). Asian Martial Arts and Approaches of Instruction in Physical Education. European Journal of Physical Education, 4(2), 146–161. https://doi.org/10.1080/1740898990040204 (in English).

Holos H.(2019) Dosvid shkil'noho vykhovannya v rozrizi yapons'koyi modeli.[ Experience of school education according to the Japanese model] Molodyy vchenyy – A Young Researcher 1 (65). 43 – 50. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-1-65-11. (in Ukrainian)

Martínková, I., & Parry, J. (2015). Martial Categories: Clarification and Classification. Journal of the Philosophy of Sport, 43(1), 143–162. https://doi.org/10.1080/00948705.2015.1038829 (in English).

Shylo O, Yelin S (2024) Rozrobka ta vprovadjenya navxhal’noyi programi z pozashkil’noyi osvitu viys’kovo-patriotuchnogo vyhovanya napryamu strilets’kuy hortung. P. 251 URL: https://www.researchgate.net/profile/Iryna-Skrypchenko/ publication/380785899 _modern _aspects_of_the_training_of_future_teachers_of_physical_culture_for_recreation_and_health_classes_with_elements_of_tourism_and_animation/LINKS/665CB6AC479366623A3A5206/modern-aspects-of-the-training-of-future-teachers-of-physical-culture-for-recreation-and-health-classes-with-elements-of-tourism-and-animation.pdf#page=251 (in Ukrainian)

Cynarski, W., Sieber, L., Obodyński, K., Ďuriček, M., Król, P., & Rzepko, M. (2009). Factors of Development of Far Eastern Martial Arts in Central Europe. Journal of Human Kinetics, 22(1). https://doi.org/10.2478/v10078-009-0025-2 (in English).

Herrigel, E. (1953). Zen In The Art Of Archery. London: Routledge And Kegan Paul. (in English).

Jr, H. D. L. (2009). Combat Sports: An Encyclopedia of Wrestling, Fighting, and Mixed Martial Arts. ABC-CLIO, LLC. (in English).

Draeger, D. F. (2007a). Classical budo: The martial arts and ways of Japan. Weatherhill. (in English).

Draeger, D. F. (2007b). Classical Bujutsu (Martial Arts and Ways of Japan, V. 1.). Weatherhill. (in English).

Cynarski, W. J., Sieber, L., & Szajna, G. (2014). Martial arts in physical culture. Ido Movement for Culture. Journal of Martial Arts Anthropology, 14(4), 31-38. (in English).

Dolbysheva, N. (2014). Naukovi pidkhody do klasyfikatsii neolimpiiskykh vydiv sportu. Sportyvnyi visnyk Prydniprovia, (3), 31–39 (in Ukrainian).

Yeromenko, Ye. (2022). Vprovadzhenya zahodiv popruzovnoyi padgotovki molodi v navchal’nuy proces shkil’nogo gurtka boyovogo hortingu. URL: https://university-edu.science/bitstream/handle/123456789/168/ ZB_0_2022_35c.pdf?sequence=1 (in Ukrainian)

##submission.downloads##

Опубліковано

29.06.2024

Як цитувати

ШИЛО , О. ., & ВИНОГРАДСЬКИЙ , Б. . (2024). СТРІЛЕЦЬКИЙ ХОРТИНГ ЯК СУЧАСНИЙ ВИД БОЙОВОГО МИСТЕЦТВА: ПРОБЛЕМА КЛАСИФІКАЦІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ. PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, (2), 80–89. https://doi.org/10.31891/pcs.2024.2.12