РОЛЬ БЕЗПЕЧНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА У ФОРМУВАННІ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2024.2.1

Ключові слова:

здобувачі освіти, педагоги, освітній процес, освітнє середовище, безпечне освітнє середовище, здоров’язбережувальне освітнє середовище, здоров’язбережувальна компетентність

Анотація

В статті розглядаються питання освітньої політики держави для забезпечення гарантій прав здобувачів освіти на досягнення якісної освіти за умови психологічної та фізичної безпеки. Показано, що комфортність і безпека освітнього середовища закладу освіти забезпечуються єдністю дій усіх учасників освітнього процесу.

Проаналізовано, що у всьому світі широко обговорюється тема здоров’я молоді. Розглянуто, що педагоги не залишаються осторонь проблеми формування основ здорового способу життя. Закон України «Про освіту» серед основних принципів державної політики в галузі освіти проголошує «пріоритет ... життя та здоров’я людини» і встановлює, що заклад освіти несе відповідальність за життя та здоров’я здобувачів освіти під час освітнього процесу і створює умови, що гарантують охорону та зміцнення здоров’я здобувачів освіти.

Визначено здоров’язбережувальне освітнє середовище як сукупність управлінських, організаційних, навчальних та оздоровчих умов, спрямованих на формування, зміцнення та збереження соціального, фізичного, психічного здоров’я здобувачів освіти, педагогів на основі психолого-педагогічних та медико-фізіологічних засобів та методів супроводу освітнього процесу, профілактики факторів ризику, реалізації комплексу міжвідомчих заходів щодо створення соціально-адаптованого освітнього середовища.

Акцентовано, що підготовка майбутнього вчителя до розробки і створення здоров’язбережувального освітнього середовища в закладі освіти передбачає забезпечення умов для формування їхньої здоров’язбережувальної компетентності на основі традиційних та інноваційних технологій, що забезпечують збереження здоров’я учнів.

Розкрито, що інтегрована характеристика педагогічної діяльності педагога охоплює не тільки його професійні особливості, але й забезпечує впровадження здорового способу життя, зміцнення здоровя учасників освітнього процесу та формує в них ціннісного ставлення до здоровя та здорового образу життя. Сформована здоровязбережувальна компетентність є складником структурованої системи професійних компетентностей  педагога.

Посилання

Sovhira S. V. Problemy ekolohichnoii bezpeky yak osnovy zhyttyediialnosti osobystosti v osvitnomu seredovyshchi [Problems of ecological safety as the basis of the vital activity of the individual in the educational environment] / Sovhira S. V. Honcharenko H. YE. / IV Vseukrainski naukovi chytannia pamiati Serhiia Tereshchuka : Materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu (Mykolaiv, 23-24 kvitnia 2015 r.) / Chornomorskyi derzhavnyi universytet imeni Petra Mohyly / redkol. L.P. Klymenko ta in. - Mykolaiv : FOP Shvets V.D., 2015. − S. 205−208. (in Ukrainian)

Melnyk V. Bezpeka osoby v systemi zahalnoii bezpeky [Personal safety in the general security system] [Elektronnyi resurs] / V. Melnyk. – Rezhym dostupu : http://www.nbuv.gov.ua/portal /natural/Nvuu/PSF/2009_11/Melnyk.pdf.

Nyzhnyk N. R. Natsionalna bezpeka Ukraiiny (metodolohichni aspekty, stan I tendentsii rozvytku) [National security of Ukraine (methodological aspects, state and trends of development)] : [navchalnyi posibnyk] / N.R. Nyzhnyk, H.P. Sytnyk, V. H. Bilous. – K. : Presa Ukrainy, 2000. – 304 s. (in Ukrainian)

Bykov V. YU. Mobilnyi prostir i mobilno oriientovane seredovyshche Internetkorystuvacha: osoblyvosti modelnoho podannia ta osvitnoho zastosuvannia [Mobile space and mobile-oriented environment of the Internet user: peculiarities of model presentation and educational application] / Bykov V. YU. // Informatsiini tekhnolohii v osviti. – 2013. – № 17. – S. 9-37. (in Ukrainian)

Honcharenko M. S. Poniattia «valeopedahohika» ta «pedahohichna valeolohiia» u psykholoho-pedahohichnii literaturi [Concepts of "valeopedagogy" and "pedagogical valeology" in psychological and pedagogical literature] / M. S. Honcharenko, S. YE. Luparenko // Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii : [naukovyy zhurnal]. – Sumy : SumDPU, 2010. – № 1 (3). – S. 30 -38. (in Ukrainian)

Zakon Ukraiiny «Pro osvitu».[ Law of Ukraine "On Education"] № 2145-VIII. Vziato z https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (data zvernennia: 20.06.2023). (in Ukrainian)

Shyian O. I. Normatyvno-pravove zabezpechennia derzhavnoi polityky shchodo zdorovoho sposobu zhyttia molodi [Normative and legal support of the state educational policy regarding the healthy lifestyle of youth] [Elektronnyi resurs] // Derzhavne upravlinnia ta mistseve samovriaduvannia : zb.nauk. pr. DriDU NADU 2009. yp.1 (1). – Rezhym dostupu : http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/ Dums/ 2009-01/Shiyan.pdf. Kucherhan. (in Ukrainian)

Tsiuman T. P., Boichuk N. I. Kodeks bezpechnoho osvitnoho seredovyshcha [Code of a safe educational environment] : metod. posib. / za zah. red. Tsyuman T. P. – K. – 2018. – 56 s. (in Ukrainian)

https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/protidia-bulingu/21kbos.pdf

Kurtova H. YU. Pedahohichni umovy formuvannia zdoroviazberezhuvalnoi kompetentnosti fakhivtsiv ahrarnoho u protsesi fizychnoho vykhovannia. [Pedagogical conditions for the formation of health-preserving competence of agricultural sector specialists in the process of physical education] Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii. 2018. № 4. S. 100-111 (in Ukrainian)

Berezhna T.I. Osoblyvosti orhanizatsii zdoroviazberezhuvalnoho seredovyshcha zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu [Peculiarities of the organization of the health-preserving environment of a general educational institution] // Materialy mizhnar. nauk.-prakt. konf. «Zdorovia lyudyny: teoriia i praktyka». – Sumy, 2017. – S. 170–177. (in Ukrainian)

Shapran, O., Shapran,YU. Stvorennia innovatsiinoho osvitnoho seredovyshcha v protsesi profesiinoii pidhotovky maybutnoho vchytelia. [Creation of an innovative educational environment in the process of professional training of future teachers.] Pedahohika, psykholohiya ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu. 9, 2010, s. 108– 110. (in Ukrainian)

##submission.downloads##

Опубліковано

29.06.2024

Як цитувати

БУЧКІВСЬКА , Г. ., & БАЛУХ , М. . (2024). РОЛЬ БЕЗПЕЧНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА У ФОРМУВАННІ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ . PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, (2), 7–14. https://doi.org/10.31891/pcs.2024.2.1