ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВИКЛАДАЧА ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПРИ ВИВЧЕННІ ОСВІТНЬОЇ КОМПОНЕНТИ «ПРОФЕСІЙНА РИТОРИКА»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2024.1.38

Ключові слова:

викладач, фахівець, майбутній викладач, професійна компетентність, заклад вищої освіти, освітня компонента, професійна риторика

Анотація

У сучасному розумінні поняття «компетентність» розглядається як здатність або готовність до застосування набутих знань, умінь і навичок у реальній діяльності. Ключовими компонентами компетентності є предметні та оперативні знання, вміння та навички, а також впевненість у діяльності й відповідальність за її результати.

У світовій освітній практиці поняття компетентності виступає ж як центральне поняття, яке поєднує в собі інтелектуальну та практичну складову освіти.

Серед знань та практичного досвіду, що формуються в процесі досягнення особистістю певного рівня компетентності, можна виділити навички самоосвіти, критичного мислення, самостійної роботи, самоорганізації та самоконтролю, роботи в команді, уміння прогнозувати результати та можливі наслідки різних варіантів вирішення, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, знаходити, формулювати та вирішувати проблеми.

Даний текст описує важливі аспекти формування професійної компетентності викладачів у вищій освіті, зокрема в контексті вивчення освітньої компоненти «Професійна риторика». Компетентність розглядається як центральне поняття, що включає в себе інтелектуальну та практичну складову освіти, а також визначає зміст освіти, який формується у результаті. Цей підхід до формування компетентності викладачів допомагає підготувати їх до ефективного виконання своїх професійних обов'язків у різноманітних умовах, зокрема в контексті вивчення освітньої компоненти «Професійна риторика», де потрібні спеціальні комунікативні навички, адже комунікативні запити демократичного суспільства та розвивальні цілі освіти вимагають відповідної уваги до розвитку комунікативних навичок студентів. Педагогічна риторика, яка зосереджена на формуванні здатності мислити, впливати на інших та аргументувати власні думки, є ключовою в цьому процесі.

Посилання

Abramovych, S. D. (2001). Rytoryka : [navch. posib.]. Lviv : Svit. 240 s.

Bondarenko, H. L. (2012). Istoriia pedahohichnoi rytoryky : [navch. posib.]. Kyiv : Personal. 276 s.

Volkova, N. V. (2006). Profesiino-pedahohichna komunikatsiia : [navch. posib.].Kyiv : Akademiia, 256 s.

Holub, N. B. (2008). Rytoryka u vyshchii shkoli : [monohrafiia]. Cherkasy : Brama-Ukraina. 400 s.

Drozdova, I. P. (2015). Formuvannia ukrainskomovnoi rytorychnoi kompetentnosti maibutnikh vykladachiv nefilolohichnykh dystsyplin. Aktualni problemy formuvannia rytorychnoi osobystosti vchytelia v ukrainomovnomu prostori : [zb. nauk. prats (za mat-my Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi Internet-konferentsii 23 kvitnia 2015 r.)] ; za red. prof. K. Ya. Klymovoi. Zhytomyr : Vyd-vo ZhDU im. I. Franka. S. 43–49.

Kapska, A. Y. (1997). Pedahohika zhyvoho slova : [navch.-metod. posib.]. Kyiv : IZMN. 140 s.

Kyselytsia, O. M. (2013). Formuvannia fakhovoi kompetentnosti mahistrantiv spetsialnostei «Fitnes i rekreatsiia» ta «Fizychne vykhovannia» pry vyvchenni dystsypliny «Lektorska maisternist». Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu : zb. nauk. pr. : Pedahohika ta psykholohiia. Chernivtsi : Chernivetskyi nats. un-t. Vyp. 643. S. 68-73.

Klymova, K. Ya. (2015). Lektsiine krasnomovstvo u pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv-rytoriv do profesiinoi diialnosti. Aktualni problemy formuvannia rytorychnoi osobystosti vchytelia v ukrainomovnomu prostori : [zb. nauk. prats (za mat-my Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi Internet-konferentsii 23 kvitnia 2015 r.)] ; za red. prof. K. Ya. Klymovoi. Zhytomyr : Vyd-vo ZhDU im. I. Franka. S. 23–28.

Kotilova, N. A. (2007). Rytoryka : navch. posibnyk. Kyiv : Tsentr uchbovoi literatury. 232 s.

Kurinna, A. F. (2014). Rozvytok rytorychnykh mozhlyvostei osobystosti v profesiinii pedahohichnii diialnosti. Shliakhy formuvannia profesiinoi kompetentnosti vchytelia-slovesnyka v protsesi vykladannia filolohichnykh dystsyplin : [monohrafiia]. Zaporizhzhia : Aktsent Invest-treid. S. 30–55.

Marionda, I. I. (2016). Formuvannia profesiino-osobystisnykh kompetentnostei fakhivtsia fizychnoi kultury u protsesi zaniat fizychnoiu pidhotovkoiu i sportom : monohrafiia. Uzhhorod : PP «AUTDOR-ShARK». 212 s.

Matsko, L. I. (2006). Rytoryka : [navch. posib.]. Kyiv : Vyshcha shk., 2006. 311 s.

Metodyka navchannia rytoryky v shkoli (2014) : [navch. posib.] / avtor-ukladach V. A. Nyshcheta. Kyiv : Tsentr uchbovoi literatury. 200 s.

Nikitina, A. V. (2013). Pedahohichnyi dyskurs uchytelia-slovesnyka : [monohrafiia]. K. : Lenvit, 2013. 338 s.

Palytsia, H. S. Metamova pedahohichnoi rytoryky yak aktualna problema komunikatyvnoi linhvistyky. Lviv Polytechnic National University Institutional Repository. S. 107-111. [Elektronnyi resurs]. Rezhym dostupu: http://ena.lp.edu.ua.

Pedahohichna rytoryka (2016) : istoriia, teoriia, praktyka : monohrafiia; za red. O.A. Kucheruk. Kyiv : KNT. 258 s.

Pinchuk, Yu. V. (2015). Rytoryka, kultura ta tekhnika movlennia korektsiinoho pedahoha : [navch. posib.]. K. : KNT. 160 s.

Pichuhina, T. (2009). Pokrashchennia lektorskoi maisternosti vykladacha vyshchoi shkoly – shliakh do profesiinoi maisternosti. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia Pedahohichna. 2009. Vyp. 25. Ch. 3. S. 61-69.

Praktykum z metodyky navchannia movoznavchykh dystsyplin u vyshchii shkoli (2015) : [navch. posib.] / O. M. Horoshkina, S. O. Karaman, Z. P. Bakum ta in. ; za red. O. M. Horoshkinoi, S. O. Karamana. K. : AKME HRUP. 250 s.

Sahach, H. M. (2000). Rytoryka : [navch. posib.]; [vyd. 2-e, pererob.]. Kyiv : In Yure. 568 s.

Semenoh, O. (2011). Akademichna lektsiia yak profesiinyi komunikatyvnyi fenomen. Estetyka i etyka pedahohichnoi dii : zb. nauk. prats. Vyp. 2. S. 91-101.

Suchasna pedahohichna rytoryka (2017): teoriia, praktyka, mizhpredmetni zviazky : [zb. nauk. prats za materialamy nauk. seminaru] ; za red. T. A. Kosmedy. Lviv : PAIS. 267 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

28.03.2024

Як цитувати

КИСЕЛИЦЯ , О., БОГДАНЮК , А., & ШТЕФЮК , І. (2024). ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВИКЛАДАЧА ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПРИ ВИВЧЕННІ ОСВІТНЬОЇ КОМПОНЕНТИ «ПРОФЕСІЙНА РИТОРИКА». Physical Culture and Sport: Scientific Perspective, 1(1), 247–254. https://doi.org/10.31891/pcs.2024.1.38