АКАДЕМІЧНА ДОБРОЧЕСНІСТЬ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ «ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА І СПОРТ»
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2024.1.13Ключові слова:
академічна доброчесність, плагіат, спеціальність «Фізична культура і спорт», здобувачі вищої освіти «бакалавр», «магістр»Анотація
У статті проведено аналіз обізнаності здобувачів вищої освіти спеціальності 017 «Фізична культура і спорт» освітніх ступенів «бакалавр» та «магістр» щодо правил академічної доброчесності за допомогою опитування в Google Forms. Мета дослідження полягає у моніторингу результатів анкетування здобувачів вищої освіти рівня «бакалавр» та «магістр» спеціальності 017 «Фізична культура і спорт» щодо усвідомлення поняття «академічної доброчесності». Результати дослідження. В анкетуванні прийняли участь 76 студентів спеціальності 017 Фізична культура і спорт: 1 курсу – 40,8%, 3 курсу- 32,9 %, 4 курсу – 15,8%, 6 курсу – 10,5%. Серед респондентів 86,8% знайомі з поняттям "академічна доброчесність" 6,6% - «не знайомі», «важко відповісти» – 6,6%. Науково-педагогічні працівники (НПП) інформують про процедуру дотримання академічної доброчесності-96,1%; 3,3% - не володіють цією інформацією. Поняття «плагіат» знайоме та можливі ризики порушення - 94,7%, «важко відповісти» - 3,9% , не знайомі з цим поняттям- 1,3% студентів. 76,3% респондентам відомо про використання в університеті програмного забезпечення для автоматичного виявлення плагіату у самостійних, індивідуальних, курсових, кваліфікаційних роботах; «не відомо»-11,8 %; «важко відповісти»- 11,8%. Доводити випадки до НПП про порушення академічної недоброчесності «ТАК»- 50%, «НІ»- 14,5%, «важко відповісти»- 35,5%. Про нормативно-правові документи в ЗВО щодо зазначеного питання знають - 67,1% здобувачів; 17,1 % – «НІ»; 15,8 % важко відповісти. Висновки: відмічаємо високий показник обізнаності про поняття «академічна доброчесність» здобувачів - 98,8%. Загалом опитані добре розуміють усі наслідки порушень та процедуру дотримання академічної доброчесності під час навчання в університеті. Певна частка здобувачів - 17,1% неознайомлені з нормативними документами, які діють в ЗВО щодо принципів академічної доброчесності. Зазначені недоліки будуть предметом розгляду під час планових та методичних засідань кафедри теорії та методики фізичного виховання і спорту.
Посилання
Bardinova A. O. Akademichna dobrochesnist yak holovnyi chynnyk formuvannia profesiinoi etyky maibutnikh fakhivtsiv fizychnoi kultury ta sportu v umovakh vyshu. Novitni teoretyko-metodychni y metodolohichni zasady rozvytku fizychnoho vykhovannia i sportu : materialy rehionalnoi naukovo-praktychnoi onlain-konferentsii. Poltava : Simon, 2021. S. 4-8.
Bondarenko, I., Kurasa, H., Holovachenko, I., & Bondarenko, O. Akademichna dobrochesnist u systemi osvity v haluzi fizychnoi kultury. Visnyk Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka. Fizychne vykhovannia, sport i zdorovia liudyny, (23), 2022.S. 29–38. vylucheno iz http://visnyk-sport.kpnu.edu.ua/article/view/253857
Hrebeniuk T. V. Akademichna dobrochesnist : navchalnyi posibnyk dlia studentiv 1-ho kursu vsikh spetsialnostei medychnykh ta farmatsevtychnykh fakultetiv. Zaporizhzhia : ZDMU, 2021. – 108 s.
Etychnyi kodeks Chernivetskoho natsionalnoho universytetu imeni Yuriia Fedkovycha (2023). Vziato z https://www.chnu.edu.ua/media/jxdbs0zb/etychnyi-kodeks-chernivetskoho-natsionalnoho-universytetu.pdf
Zdaniuk V. V., Prozar M. V. Akademichna dobrochesnist ochyma zdobuvachiv OPP «Trener z vydiv sportu». Naukovi pratsi Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka : zb. za pidsumkamy zvitnoi naukovoi konferentsii vykladachiv, doktorantiv i aspirantiv : vyp. 20, u 3-kh t. Kamianets-Podilskyi : Kamianets-Podilskyi natsionalnyi universytet imeni Ivana Ohiienka, 2021. T. 2. S. 119-121. URI: https://tinyurl.com/47zd2ya3 (data zvernennia: 28.07.2022).
Zinchenko L. V. Osoblyvosti profesiinoi etyky maibutnikh fakhivtsiv fizychnoi kultury i sportu. Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity : zb. nauk. pr. za materialamy Mizhnar. nauk.-prakt. konf. "Dukhovno-moralnisni osnovy ta vidpovidalnist osobystosti u doli liudskoi tsyvilizatsii", 11 - 12 lystopada 2021 r. / red. O. H. Romanovskyi. Kharkiv : NTU "KhPI", 2020. Vyp. 52 (56). S. 44-50.
Kornosenko O., Danysko O., Khlibkevych S. Dotrymannia akademichnoi etyky u naukovo-doslidnytskii diialnosti maibutnikh fakhivtsiv vyshchoi kvalifikatsii v universyteti. Ukrainska profesiina osvita. № 11. 2022. S. 108-115.
Polozhennia pro vyiavlennia ta zapobihannia plahiatu Chernivetskoho natsionalnoho universytetu imeni Yuriia Fedkovycha (2023). Vziato z https://www.chnu.edu.ua/media/n5nbzwgb/polozhennia-chnu-pro-plahiat-2023plusdodatky-31102023.pdf
Pravyla akademichnoi dobrochesnosti Chernivetskoho natsionalnoho universytetu imeni Yuriia Fedkovycha (2016). Vziato z https://www.chnu.edu.ua/media/lnojdab4/pravyla-akademichnoi-dobrochesnosti.pdf
St. 42 ZU Pro osvitu vid 05.09.2017 № 2145-VIII [Elektronnyi resurs] / Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. 2017. URL: https://kodeksy.com.ua/pro_osvitu/statja-42.htm
Standart vyshchoi osvity zi spetsialnosti 017 Fizychna kultura i sport osvitnoho stupenia «bakalavr» [Elektronnyi resurs] / Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. 2019. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishchaosvita/zatverdzeni%20standarty/2019/04/25/017-fizichnakultura-i-sport-bakalavr.pdf
Standarty i rekomendatsii shchodo zabezpechennia yakosti v Yevropeiskomu prostori vyshchoi osvity (ESG) (2015 ). Vziato z https://www.britishcouncil.org.ua/sites/default/files/standards-and-guidelines_for_qa_in_the_ehea_2015.pdf
Tivelik M.V., Hakman A.V., Medvid A.M. Teoretyko-metodolohichni zasady riznovydiv fitnesu dlia osib pokhyloho viku. Innovatsiina pedahohika. 2020. Vyp. 22. T. 4. S. 192 – 195.
Khoruzha L. L. Etychna kompetentnist maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv: teoriia i praktyka : monohrafiia. K. : Presa Ukrainy, 2003. – 319 s.
Shymanova O. Etyka i profesiina etyka : navch-metod. posibnyk . Lviv.: PP Soroka T. B., 2013. – 132 s.
Banakh, V., Iedynak, G., Sovtisik, D., Galamanzhuk, L., Bodnar, A., Blavt, O., Balatska, L., & Alieksieiev, O. Physiological Characteristics of Young People in the Absence of Mandatory Physical Activity Required at the University. Physical Education Theory and Methodology, 23(2), 2023. 253–262.