ЗАГАЛЬНОНАУКОВІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2022.3-4.16Ключові слова:
фахівці, культура, педагогічна культура, види педагогічної культури, загальнонаукові підходи, дидактичні принципиАнотація
У статті розглянуто проблему формування і розвитку педагогічної культури фахівців різного напряму підготовки. Детально описано загальнопедагогічні підходи до проблеми формування педагогічної культури. Матеріал подано в історичному ракурсі. Сучасна культурологія виділяє підходи до цього феномена, які розглядають динаміку розвитку і розуміння культури в ракурсі творчої самореалізації фахівця, його особливого способу людської діяльності. У літературі зустрічається опис трьох видів культур: перша група це система знань та здібностей; друга група – цінності та відношення взаємозв’язку поняття культури до цінностей та відносин; третя група – поведінки і способу життя. Такий розподіл дозволяє вчителю правильно розподіляти функції кожної групи, повноцінно реалізувати виховні можливості навчання. Сучасні представники гуманітарного напряму розглядають різні типи культури: «політико-правова, художньо-естетична, фізична, культура праці та побуту, наукова, морально-нормативна, комунікативна, соціальна та педагогічна» Зроблено добірку підходів, які впливають на розвиток педагогічної культури. Виділено декілька складових педагогічної культури: інтелектуальність, інтелігентність, ерудиція, інтерес до виховання, педагогічний досвід, критичний підхід до педагогічної діяльності, наполегливість, колективізм, розсудливість, цілеспрямованість, оптимізм. Показано, що складові педагогічної культури мають бути притаманні фахівцям різного напряму підготовки , але особливо вчителям.
Формування педагогічної культури ґрунтується на загальнопедагогічних підходах, серед яких обрано: системний, діяльнісний, особистісний, особистісно-діяльнісний, інтеграційний, праксеологічний, аксеологічний. Розглянуто ці підходи у взаємозв’язку класичного подання підходів і особливостей педагогічної культури. Одночасно розглянуто дидактичні принципи, що слугують базою для педагогічних підходів: науковість, доступність, неперервність, зв’язку теорії з практикою, послідовність, професійна спрямованість. Кожний з перелічених принципів формує педагогічну культуру, оскільки є основою для загально педагогічних підходів.
Таким чином подано методологічні основи формування педагогічної культури фахівця.
Посилання
Zelenyy V.I. (2003), Rozvytok pedahohichnoyi kulʹtury molodykh ofitseriv vnutrishnikh viysʹk MVS Ukrayiny [Development of pedagogical culture of young officers of internal troops of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine.]. (Dys. kand. ped. nauk za spets. 13.00.04). Kyyivsʹkyy instytut vnutrishnikh sprav pry Natsionalʹniy akademiyi vnutrishnikh sprav Ukrayiny, Kyyiv, 212.1 (in Ukrainian)
Hrynʹova V. M. (2002). Aksiolohichnyy pidkhid do problemy pedahohichnoyi kulʹtury maybutnʹoho vchytelya [Axiological approach to the problem of pedagogical culture of the future teacher]. Shlyakh osvity, 2, 2–6 (in Ukrainian)
Ivanova T. V. (1999). Kul'tura pedagogicheskogo obshcheniya [Culture of pedagogical communication]. I. A. Zyazyun (Red.). Kií̈v: TSVP, 264. (in Russian)
Punda YU. V. (2018). Osvita – holovna investytsiya v rozvytok lyudsʹkoho kapitalu sektoru bezpeky i oborony Ukrayiny [Education is a major investment in the development of human capital of the Sector of Security and Defense of Ukraine]. Nauka i oborona, 1, 34–40. (in Ukrainian)
Melʹnychuk I.M., (2008). Orhanizatsiya osvitnʹoho prostoru v umovakh interaktyvnoho navchannya u vyshchiy shkoli [Organization of educational space in conditions of interactive education in higher education]. Instytutsionalʹnyy vektor ekonomichnoho rozvytku : zb. nauk. pratsʹ MIDMU «KPU». Vyp. 1 (1). Melitopolʹ: Vyd-vo KPU, ,s.177–181. (in Ukrainian)
Hura O. I. (2008).Teoretyko-metodolohichni osnovy formuvannya psykholoho-pedahohichnoyi kompetentnosti vykladacha vyshchoho navchalʹnoho zakladu v umovakh mahistratury [Theoretical and methodological bases of formation of psychological and pedagogical competence of a teacher of a higher educational institution in the conditions of magistracy]: dys. … doktora ped. nauk : 13.00.04 / Oleksandr Ivanovych Hura ; nstytut vyyi osvity APN ukrayiny. Kyyiv. 384 c. (in Ukrainian)
Melʹnyk V. V. (2006). Interaktsiya v osvitnʹomu protsesi: tekhnolohiya orhanizatsiyi [Interaction in the educational process: organization technology]. Upravlinnya shkoloyu. № 23 (133). 15–35.
Honcharenko S. U. Ukrayinsʹkyy pedahohichnyy slovnyk [Ukrainian Pedagogical Dictionary] / S. U. Honcharenko. – K. : Lybidʹ, 1997. – 376 s 87, s. 305 (in Ukrainian)
Anan'yev B. G. (2001). O problemakh sovremennogo chelovekoznaniya [About the problems of modern humanity] / B. G. Anan'yev. SPb. S. 231 (in Russian)
Huziy N.V.(2007) Katehoriya profesionalizmu v teoriyi i praktytsi pidhotovky maybutnʹoho pedahoha [Category of professionalism in the theory and practice of preparation of the future teacher]: dys. … doktora ped. nauk : 13.00.04 / Nataliya Vasylivna Huziy ; KPU im. M. P. Drahomanova. Kyyiv,. 577 s. (in Ukrainian)
Entsyklopediya osvity [Education Encyclopedia] (2008) Etsyklope iyaty / Akad. ped. nauk Ukrayiny ; holov. red. V. H. Kremenʹ. – K. : Yurinkom Inter, 1040 s. 124, c. 625 (in Ukrainian)
Sysoyeva, S. O. (2010) Problemy neperervnoyi profesiynoyi osvity: tezaurus naukovoho doslidzhennya [Problems of continuous vocational education: thesaurus of scientific research]: nauk. vydannya / S. O. Sysoyeva, I. V. Sokolova / NAPN Ukrayiny, In-t ped. osvity i osvity doroslykh, MON, Mariupolʹsʹkyy derzh. humanitarnyy un-t. – K. : Vyd. Dim “EKMO”.362 s.429429, s. 52 (in Ukrainian).