ПРОБЛЕМИ ПІДГОТОВКИ МЕДИЧНИХ СЕСТЕР В МЕДИЧНИХ КОЛЕДЖАХ І АКАДЕМІЇ НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ РОЗВИТКУ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2022.3-4.14Ключові слова:
медичний працівник середньої ланки, медичний коледж, підготовка, професійна компетентність, шляхи удосконалення, особливості підготовки у воєнний часАнотація
У статті розглянуто проблему підготовки медичних сестер у коледжах і академіях. Визначено стан готовності працівників медичної сфери середньої ланки до роботи в екстремальних умовах. З цією метою у медичних коледжах розробляється система профорієнтаційної роботи зі студентами на різних етапах професійного становлення. Враховано багаторівнева освіта та різних факторів (психодинамічних, інтелектуальних, особистісних і соціально-психологічних властивостей), що впливають на ефективність професійне зростання фахівців. Запропонована модель та окремі елементи програми психологічного супроводу, які можуть бути використані у процесі формування готовності майбутніх медсестер до професійної діяльності. Підготовка майбутніх медичних сестер узгоджується з світовими стандартами, що особливо важливо в умовах бойових дій. Серед термінових завдань підготовка бакалаврів медичної справи розглядається проблема професійно компетентних працівників, опрацьовуються шляхи підготовки професійно компетентних фахівців медичної справи. Аналізується суть термінів «підготовка», «професійна підготовка медичних сестер», «профорієнтація», «професійна компетентність». Показана роль компетентісного і системного підходів у підготовці медичних сестер на Україні і за кордоном. Виявлено шляхи удосконалення підготовки медичних сестер в умовах воєнного стану, серед яких основна увага звертається на сучасні педагогічні технології, інтерактивні методи навчання, змішане навчання, практична підготовка. Розробляються програми дистанційного навчання і підготовки медичних сестер у воєнних умовах.
Посилання
Altynbekova Z. B. Do pytannya pro bazovu modelʹ medsestrynstva v Ukrayini [On the question of the basic model of nursing in Ukraine]. Medsestrynstvo. 2008. № 2. S. 34–36. (in Ukrainian)
Vasylʹyeva M. P. Teoretychni osnovy deontolohichnoyi pidhotovky pedahoha [Theoretical basis of deontological training of a teacher]: dys. ... doktora ped. nauk : 13.00.04 Kharkiv, 2003. 432 s. (in Ukrainian)
Demyanchuk M. R. Osoblyvosti pidhotovky bakalavriv sestrynsʹkoyi spravy do profesiynoyi diyalʹnosti [Peculiarities of training nursing bachelors for professional activity]. Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho natsionalʹnoho universytetu. Seriya «Pedahohika. Sotsialʹna robota». 2014. Vyp. 30. S. 50–52. (in Ukrainian)
Entsyklopediya osvity [Encyclopedia of education]. Akad. ped. nauk Ukrayiny; holovnyy red. V. H. Kremenʹ. K.: Yurinkom Inter, 2008. 1040 s. (in Ukrainian)
Karamushka L. M. Psykholohiya osvitnʹoho menedzhmentu [Psychology of educational management]: navch. posibnyk. K.: Lybidʹ. 2004. 424 s. (in Ukrainian)
Markovych O. V. Formuvannya profesiynykh uminʹ maybutnikh medychnykh sester khirurhichnoho profilyu zasobamy alhorytmizatsiyi [Formation of professional skills of future nurses of the surgical profile by means of algorithmization]: dys. … kand. ped. nauk : 13.00.04. Kyyiv, 2008. 284 s. (in Ukrainian)
Popilevych Z. V. Formuvannya kompetentnisnoho pidkhodu u pidhotovtsi studentiv vyshchykh medychnykh navchalʹnykh zakladiv v umovakh kompʺyuteryzatsiyi navchannya [Formation of the competence approach in the training of students of higher medical educational institutions in the conditions of computerization of education]. Vyshcha osvita v medsestrynstvi: problemy i perspektyvy : materialy Vseukr. nauk.-prakt. konf. (m. Zhytomyr, 10-11 lystop. 2011 r.) / vidp. red. V. Y. Shatylo. Zhytomyr : Polissya, 2011. S. 202–204. (in Ukrainian)
Profesiyna osvita [Professional education]: navchalʹnyy posibnyk / [ukl. S. U. Honcharenko ta in. ; za red. N. H. Nychkalo]. K.: Vyshcha shkola, 2000. 149 s. (in Ukrainian)
Tykholaz S. I. Pedahohichni umovy rozvytku profesiynoyi spryamovanosti studentiv vyshchykh medychnykh navchalʹnykh zakladiv [Pedagogical conditions for the development of professional orientation of students of higher medical educational institutions]: avtoref. dys. na zdobuttya nauk. stupenya kand. ped. nauk spets. 13.00.04 «Teoriya i metodyka profesiynoyi osvity». Vinnytsya, 2011. 22 s. (in Ukrainian)
Shulman L. Paradigms and Research Programs in the Study of Teaching. Third Handbook of Research on Teaching. Witrock (еd.). New York : Macmillan, 1985. Р. 23–56.