РЕАЛІЗАЦІЯ ВОЛОНТЕРСЬКИХ ПРОГРАМ СПЕЦІАЛЬНИХ ОЛІМПІАД (НА ПРИКЛАДІ РЕГІОНІВ ЄВРОПИ ТА ЄВРАЗІЇ)

Автор(и)

  • Вікторія БАБАЛІЧ Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0001-5698-836X

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2024.1.50

Ключові слова:

волонтерські програми, Спеціальні Олімпіади, спортсмени з інвалідністю, розумові відхилення

Анотація

У статті охарактеризовано волонтерські програми Спеціальних Олімпіад, які реалізовано в регіонах Європи та Євразії.

Мета – представити зміст волонтерських програм Спеціальних Олімпіад та дослідити їх поширення в регіонах Європи та Євразії. 

Теоретичний аналіз науко-педагогічної літератури; Internet-ресурсів методи статистичної обробки одержаної інформації. Досліджувались волонтерські програми Спеціальних Олімпіад Європи та Євразії (58 регіонів).   

  Встановлено, що існують три види програм Спеціальних Олімпіад: навчальні; паралельні; національні. Навчальні націлені на опанування руховими навичками в обраному виді спорту. До навчальних  належать програми тренування рухової активності, програма для юних спортсменів, об’єднаний спорт. Це інклюзивні програми, які покликані об’єднати спортсменів з вадами і без та їхні сім’ї для проведення різних спортивних заходів. Паралельні націлені на підтримку здоров’я спортсменів з інвалідністю – це програма «здорові спортсмени», яка реалізовується за напрямами: «Зміцнення здоров’я», «Здоров’я ніг», «Радість бути здоровим», «Здорові вуха», «Відкриті очі», «Здорова усмішка», «MedFest», «Сильний розум». Загальнонаціональні програми більше приділяють увагу змагальній діяльності спортсменів з розумовими відхиленнями.

У досліджені охарактеризовано зміст волонтерських програм на прикладі регіонів Європи та Євразії. З’ясовано, що програми SO поступово поширюються в країнах Європи та Євразії. Запровадження, таких програм та постійна волонтерська підтримка безумовно сприяє кращій інтеграції людей з інвалідність у суспільство, покращує їх фізичне, психічне здоров’я. З огляду на це вагомим є досвід країн, які досягли значних успіхів, таких як Великобританія, Німеччина, Греція.

Посилання

Briskin Yu. A. Orhanizatsiini osnovy paralimpiiskoho sportu: Navch. posib. Lviv: Kobzar, 2004. 180 s. (in Ukrainian)

Briskin Yu. Adaptyvnyi sport. Spetsialni Olimpiady. Navchalnyi posibnyk. L. Akhil, 2003. 128s. (in Ukrainian)

Briskin Yu. Pobudova prohram Spetsialnykh Olimpiad. Teoriia i metodyka fizychnoho vykhovannia i sportu. 2004. # 2. S. 15-18 (in Ukrainian)

Briskin Yu., Karpenko L. Volonterski prohramy Spetsialnykh Olimpiad. Ozdorovcha i sportyvna robota z nespravnymy. 2003. Vyp.1. S. 21-23. (in Ukrainian)

Briskin Yu., Strelkova V. Dosvid rozvytku Spetsialnykh olimpiad u Respublitsi Polshcha ta mozhlyvosti yoho vykorystannia v Ukraini. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu. 2005. # 23. S 4-7. (in Ukrainian)

Briskin Yu., Strelkova V. Rozvytok Spetsialnykh Olimpiad u Respublitsi Polshcha. Ozdorovcha i sportyvna robota z nepovnospravnymy. 2004. S.75-78. (in Ukrainian)

Briskin YuA. Teoretyko-metodychni osnovy invasportu. L., 2005. 356 s. (in Ukrainian)

Honcharenko Ye. Vplyv prohramy Spetsialnoi Olimpiady FANfitnes na efektyvnist provedennia trenuvalnykh zaniat z osobamy, yaki maiut vidkhylennia rozumovoho rozvytku. Teoriia i metodyka fizychnoho vykhovannia i sportu. 2008. # 4. S. 22-25. (in Ukrainian)

Kohut I.O., Karpenko L.O. Obiednanyi sport - volonterska prohrama Spetsialnykh Olimpiad. Ozdorovcha i sportyvna robota z nepovnospravnymy. 2005. Vyp.4. S.87-92. (in Ukrainian)

Matvieiev S. F., Briskin Yu. A., Kohut I. O., Danko H. V. [ta in.]. Istorychni, orhanizatsiini ta sotsialni aspekty rozvytku sportu invalidiv : navch. posibnyk. K., 2011. 250 s. (in Ukrainian)

Mudrik V.I. Spetsialni Olimpiady. Special Olympics. K., 2001. 52 s. (in Ukrainian)

Osoblyvosti roboty z ditmy z intelektualnymy porushenniamy. URL:https://naurok.com.ua/osoblivosti-roboti-z-ditmi-z-intelektualnimi-porushennyami-dlya-praktichnih-psihologiv-235829.html (in Ukrainian)

Rymar O. Istoryko-metodolohichni aspekty orhanizatsii i provedennia Spetsialnykh Olimpiad. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu. 2001. # 25. S10-15. (in Ukrainian)

Sliniavchuk K. Perspektyvy ta shliakhy rozvytku prohramy Spetsialnykh Olimpiad v Ukraini. Nauka v olimpiiskomu sporti. 2002. # 2. S. 70-78. (in Ukrainian)

Spetsialna Olimpiada Hretsiia. URL: https://www.specialolympicshellas.gr/

Spetsialna Olimpiada Nimechchyna. URL: https://specialolympics.de/startseite

Spetsialna Olimpiada Ukraina. URL: https://specialolympics.org.ua/programi/

Spetsialna Olimpiada. URL: https://resources.specialolympics.org/sports-essentials/young-athletes

Baran, F., Top, E., Aktop, A., Ozer, D., & Nalbant, S. (2009). Evaluation of a Unified Football Program by Special Olympics Athletes, Partners, Parents, and Coaches. European Journal of Adapted Physical Activity, 2, 34-45.

https://doi.org/10.5507/euj.2009.003 HYPERLINK "https://doi.org/10.5507/euj.2009.003%20"

Block, E., Breaud, M., McNulty, C., Papa, T. and Perry, M. (2019) Perspectives of Special Education: Literature Review and Interview. Creative Education, 10, 1973-1981.

https://doi.org/10.4236/ce.2019.109143

Kalyvas, V., Koutsouki, D., & Skordilis, E. (2011). Attitudes of Greek Physical Education Students towards Participation in a Disability-Infusion Curriculum. Education Research Journal, 1, 24-30.

Menke, S., & Braycich, M. (2014). Special Olympics Unified Sports Football. Empowering Girls and Women on and off the Pitch. In D. Hassan, S. Dowling, & R. McConkey (Eds.), Sport Coaching and Intellectual Disability (pp. 180-194). Routledge.

Pilecka D., JurekA T. The origins of the special Olympics movement in Poland In the 20th century. Central European Journal of Sport Sciences and Medicine Vol. 32, No. 4. 2020: 43–50

##submission.downloads##

Опубліковано

28.03.2024

Як цитувати

БАБАЛІЧ , В. . (2024). РЕАЛІЗАЦІЯ ВОЛОНТЕРСЬКИХ ПРОГРАМ СПЕЦІАЛЬНИХ ОЛІМПІАД (НА ПРИКЛАДІ РЕГІОНІВ ЄВРОПИ ТА ЄВРАЗІЇ). PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, 2(1), 61–70. https://doi.org/10.31891/pcs.2024.1.50