ОБГРУНТУВАННЯ ПРОЦЕСУ ПІДГОТОВКИ БАКАЛАВРІВ СПЕЦІАЛЬНОСТІ 017 ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА І СПОРТ ДО ТРЕНЕРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ З ІГРОВИХ ВИДІВ СПОРТУ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2023.3.18Ключові слова:
бакалавр фізичної культури і спорту, майбутній учитель фізичної культури, професійна підготовка, тренер, система професійної підготовки, спортивна діяльністьАнотація
У статті охарактеризовано особливості професійної підготовки майбутніх фахівців фізичної культури та спорту до тренерської діяльності з ігрових видів спорту. До основних напрямів формування професійної спрямованості бакалаврів фізичної культури та спорту можна віднести як активізацію загально педагогічної підготовки, налагодження міжпредметних зв’язків дисциплін різних циклів, удосконалення практик, використання педагогічних ситуацій у процесі навчання, формування у майбутніх тренерів з виду спорту позитивного ставлення і потреби в регулярній самоосвіті та самовихованні.
Матеріали дослідження можуть бути використані у освітньому процесі закладів освіти при викладанні фахових спортивних та методичних дисциплін, спецсемінарів для професійної підготовки бакалаврів фізичної культури і спорту до тренерської діяльності з ігрових видів спорту, для підготовки майбутніх фахівців до фізкультурно-оздоровчої діяльності; у процесі подальшого розвитку стратегій формування фізичної культури студентів в період реформування освітньої системи України.
Діючи в умовах науково-технічної революції, він поставлений в такі умови, коли йому необхідно не тільки багато знати і вміти, а й бути підготовленим професійно, фізично і психічно. Відмінною рисою наукових публікацій останніх років є зміщення акценту при розгляді зазначених проблем в бік підвищення ролі освітньо-виховної спрямованості фізичного виховання і занять спортом як головної умови ефективності формування фізичної культури особистості.
Водночас теоретичний аналіз наукових досліджень свідчить, що проблема підготовки майбутніх фахівців ще не достатньо досліджена в педагогічній теорії, а тому не знайшла належного відображення в практичній діяльності навчальних закладів.
Посилання
Burenko, M.S. (2012). Pedahohichni umovy formuvannia fakhovykh kompetentsii maibutnikh treneriv-vykladachiv u protsesi vyvchennia profesiino-oriientovanykh dystsyplin. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu, 05, 16–21.
Hertsyk M. S. Vstup do spetsialnosti haluzi «fizychne vykhovannia i sport»: pidruchnyk / M. S. Hertsyk, O. M. Vatseba. – Kharkiv : OVS, 2005. – 240 s.
Honcharenko I. Fakhova pidhotovka bakalavriv fizychnoi kultury i sportu v umovakh prokhodzhennia praktyk: kvalif. rob. mahistra : /spets. 017/ Honcharenko Ihor Yuriiovych. – S., 2022. – 75 s.
Danylko, M., & Tolkach, V. (2010). Suchasni uiavlennia pro sutnist i strukturu diialnosti trenera. Physical education, sport and health culture in modern society, 2 (10), 22–26.
Dubohai O.D. Osnovni poniattia y terminy zdoroviazberezhennia ta fizychnoi reabilitatsii v systemi osvity: navch. posib. dlia stud. Vyshch. Navch. Zakl..Oleksandra Dmytrivna Dubohai, Alla Ivanivna Aloshyna, Volodymyr Yevhenovych Lavryniuk. - Lutsk: Volyn. Nats.. un-t im.Lesi Ukrainky, 2011. - 296s. - (Posibnyky ta pidruchnyky VNU imeni Lesi Ukrainky).
Zabiiako, Yu. O. (2016). Profesiina pidhotovka fakhivtsiv fizychnoi kultury ta sportu. Physical Education, Sport and Health Culture in Modern Society, (2(22), 16–19. Retrieved from https://www.sport.vnu.edu.ua/index.php/sport/article/view/412
Ivanii I. Suchasni tendentsii profesiino-pedahohichnoi pidhotovky fakhivtsiv fizychnoho vykhovannia ta sportu v universytetakh krain Yevropeiskoho soiuzu / I. Ivanii // Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii. – 2019.
– № 1. – S. 159–171.
Kamaiev, O.I., & Andriienko, H.M. (2003). Suchasni vymohy i shliakhy udoskonalennia protsesu pidhotovky fakhivtsiv iz fizychnoho vykhovannia ta sportu. Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ, (1), 2–3.
Kulykov M. L. Sportyvno-pedahohycheskoe sovershenstvovanye v systeme professyonalnoi podhotovky studentov k deiatelnosty prepodavatelia-trenera po lehkoi atletyke : avtoref. dyss. na soyskanye uchen. stepeny kand. ped. nauk : spets. 13.00.04 «Teoryia y metodyka fyz. vospytanyia, sportyvnoi trenyrovky y ozdorovytelnoi fyz. kulturы» / M. L. Kulykov. – SPb., 1993. – 18 s.
Kurnyshev Yu.A. Pedahohichni umovy profesiinoho samorozvytku maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury // dys. k. ped. n.: [spets.]. 13.00.04/ Kurnyshev Yurii Albertovych - K., 2017. – 249 s.
Kurnyshev, Yurii Albertovych. Profesiinyi samorozvytok maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury : monohrafiia / Yu. A. Kurnyshev, Yu. Yu. Moseichuk. – Chernivtsi : Chernivetskyi nats. un-t, 2017. – 223 s.
Lavrentiev, O.M., Krupenia, S.V., & Malynskyi, I.I. (2021). Formuvannia modeli profesiinoi pidhotovky trenera z obranoho vydu sportu. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova, Vypusk 5 (136), 58–61. DOI 10.31392/NPU- nc.series15.2021.5(135).13
Lebedeva V. P. Psykhodydaktycheskye aspektы razvyvaiushcheho obrazovanyia / V. Lebedeva, V. Orlov, V. Panov // Pedahohyka. – 1996. – № 6. – S. 25–30.
Prystupa Ye. N. Tradytsii ukrainskoi natsionalnoi fizychnoi kultury / Ye. N. Prystupa, V. S. Pylat. – Lviv : Troian, 1991. – 275 s.
Svatev A. V. Deiaki chynnyky pidhotovky maibutnoho trenera-vykladacha do profesiinoi diialnosti / A. V. Svatev, L. V. Bezkorovina // Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia № 15: Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoi kultury (fizychna kultura i sport) : zb. nauk. prats. – K. : Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova, 2010. – Vyp. 6. – S. 273–276.
Solopchuk M. S. Istoriia fizychnoi kultury ta sportu: navch. posibnyk. Kamianets-Podilskyi: Abetka-NOVA, 2001. 235 s.
Sopotnytska, O.V. (2010). Osobystisno oriientovane navchannia u pidhotovtsi maibutnoho trenera. Pedahohichni nauky, 53, 112–114.
Sopotnytska O., Sopotnytskyi R. Sportyvna diialnist u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury // Aktualni problemy rozvytku sportu dlia vsikh: dosvid, dosiahnennia, tendentsii : materialy VI Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (24-25 zhovtnia 2019 r., Ternopil). Ternopil : TNPU im. V. Hnatiuka, 2019. C. 141-144
Sutula, V.O. (2014). Systemoutvoriuvalna funktsiia fizychnoi kultury. Slobozhanskyi naukovo-sportyvnyi visnyk. 1 (39), 118–121.
Sushchenko, L.P. (2003). Profesiina pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv fizychnoho vykhovannia ta sportu (teoretyko-metodoloh. aspekt). Zaporizhzhia: Zaporizkyi derzh. un-t.
Tymchyshena, N. (2008). Suchasnyi trener u pedahohichnii systemi. Fizychne vykhovannia, sport i kultura zdorovia u suchasnomu suspilstvi : zb. nauk. pr. Volyn. nats. un-tu im. Lesi Ukrainky. Lutsk. 1. 252–254.
Chervona, S.P. (2019). Skladovi profesiinoi pidhotovky maibutnikh treneriv z ihrovykh vydiv sportu. Problemy i perspektyvy rozvytku sportyvnykh ihor i yedynoborstv u vyshchykh navchalnykh zakladakh, 2, 87–90.
Chopyk, T.V. (2013). Razvytye professyonalnoi kompetentnosty budushchykh trenerov- prepodavatelei v protsesse spetsyalnoi podhotovky: rezultatы formyruiushcheho эtapa эksperymenta. Sovremennыi nauchnыi vestnyk. Seryia : Pedahohycheskye nauky, psykholohyia y sotsyolohyia, fylolohycheskye nauky, 39 (178), 43–52.