ДОСЛІДНИЦЬКА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНІХ ТРЕНЕРІВ З ВИДУ СПОРТУ ЯК ЗАПОРУКА ПРОФЕСІЙНОГО САМОВДОСКОНАЛЕННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2023.3.15

Ключові слова:

фізична культура, спорт, компетентність, компетенція студенти, здобувачі освіти, спортивний тренер, науково-дослідна робота, самовдосконалення

Анотація

Сучасна спортивна підготовка передбачає вдосконалення тренувального процесу з урахуванням перспектив впровадження результатів наукових досягнень у сфері фізичної культури та спорту. Важливого значення набуває вміння тренера досліджувати та аналізувати можливості впровадження інновацій у тренувальний процес. Мета дослідження – визначити особливості формування дослідницької компетентності майбутніх тренерів з виду спорту. Для досягнення поставленої мети були обрані релевантні теоретичні методи педагогічного дослідження. В результаті встановлено, що дослідницька компетентність є складовою професійної компетентності тренера з виду спорту. Її сутність полягає у формуванні комплексу теоретичних знань та розвитку практичних навичок, що сприяють поглибленню розуміння значення методології наукового дослідження для вдосконалення процесу підготовки спортсменів. В процесі дослідження були визначені компоненти дослідницької компетентності тренера з виду спорту. Наголошується на важливості самовдосконалення у професійній діяльності як запоруки розвитку дослідницької компетентності. Це досягається шляхом формування аналітичних вмінь та здатності до саморефлексії щодо результатів професійної діяльності. Формування дослідницької компетентності майбутніх тренерів з виду спорту має відбуватися з урахуванням мотивації до наукового пошуку шляхом засвоєння теоретичних знань та практичних умінь з науково-дослідної роботи. Передбачається, що набуття майбутнім тренером дослідницької компетентності сприятиме актуалізації впровадження сучасних науково обґрунтованих методів тренування у процес підготовки спортсменів. Це сприятиме вдосконаленню професійної компетентності та підвищенню успішності тренерської діяльності. Таким чином, встановлено значення та особливості формування дослідницької компетентності майбутніх тренерів з виду спорту, що дозволить надалі формувати програми зі спеціальних дисциплін з урахуванням сучасних вимог до якісної підготовки спортивних тренерів.

Посилання

Zhernovnikova Ya. V., Kazak V. Yu., Aleksyenko Ya. V., Yefremenko A. M., & Fomenko V. V. (2023). Vyznachennya perspektyv ta napryamkiv vdoskonalennya pidhotovky fakhivtsiv sfery fizychnoho vykhovannya ta sportu u zakladakh osvity Ukrayiny [Determination of perspectives and directions for improving the training of specialists in the field of physical education and sports in educational institutions of Ukraine]. Naukovyy chasopys Natsional’noho pedahohichnoho universytetu im. M.P. Drahomanova. Seriya 15. Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoyi kul’tury (fizychna kul’tura i sport), 9 (169) 23, 56-59. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.9(169).11 [in Ukrainian]

Fullagar H. H., McCall A., Impellizzeri F. M., Favero T., & Coutts A. J. (2019). The translation of sport science research to the field: a current opinion and overview on the perceptions of practitioners, researchers and coaches. Sports Medicine, 49, 1817-1824. DOI: https://doi.org/10.1007/s40279-019-01139-0

Kharkivs’ka A. A., Mudryk V. I., & Shkola O. M. (2020) Kompetentnist’ yak faktor pidvyshchennya profesiynoyi diyal’nosti maybutnikh fakhivtsiv fizychnoyi kul’tury i sportu : monohrafiya [Competence as a factor in improving the professional activity of future physical culture and sports specialists: monograph]. Kharkiv, 185. URL: http://repository.khpa.edu.ua:8080/jspui/bitstream/123456789/1804/1/%D0%BC%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F.pdf [in Ukrainian]

Santos S., Mesquita I., Graça A., & Rosado A. (2010). Coaches’ perceptions of competence and acknowledgement of training needs related to professional competences. Journal of sports science & medicine, 9(1), 62. URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3737976/

Zhohlo V. M., Koval’ S. S., Khmelyuk O. V., Lebedyev S. I., Kolokolov V. O., & Yefremenko A. M. Znachennya sotsial’noyi ta kul’turnoyi skladovoyi u pidhotovtsi fakhivtsiv z fizychnoho vykhovannya ta sportu [The importance of the social and cultural component in training specialists in physical education and sports]. Naukovyy chasopys Natsional’noho pedahohichnoho universytetu im. M.P. Drahomanova. Seriya 15. Naukovo- pedahohichni problemy fizychnoyi kul’tury (fizychna kul’tura i sport), 9 (169) 23, 59-62. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.9(169).12 [in Ukrainian]

Rebryna A. A. (2021). Osoblyvosti profesiyno-pedahohichnoyi diyal’nosti trenera-vykladacha z vydu sportu ta yoho profesiyno-vazhlyvi yakosti [Peculiarities of the professional and pedagogical activity of a sports trainer and his professionally important qualities]. Naukovyy chasopys NPU im. M.P. Drahomanova, 9 (140), 86-89. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2021.9(140).19 [in Ukrainian]

Bashavets’ N., Fedoryshchak R., Bondarovych O., Ovcharuk V., & Ruban A. (2023). Vdoskonalennya profesiynoyi kompetentnosti treneriv riznykh vydiv sportu [Improving the professional competence of coaches of various sports]. Visnyk nauky ta osvity, 8 (14), 402-414. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-8(14)-402-414 [in Ukrainian]

Proskurin A. V., & Stadnichenko V. S. (2023). Naukovo-doslidnyts’ka kompetentnist’ yak osnova hotovnosti maybutn’oho trenera do zdiysnennya sportyvnoho vidboru [Scientific-research competence as the basis of the future coach’s readiness for sports selection]. Naukovyy chasopys NPU im. M.P. Drahomanova, 1 (159), 118-121. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.1(159).28 [in Ukrainian]

Peel J., Cropley B., Hanton S., & Fleming S. (2013). Learning through reflection: Values, conflicts, and role interactions of a youth sport coach. Reflective practice, 14(6), 729-742. DOI: https://doi.org/10.1080/14623943.2013.815609

Walker L. F., Thomas R., & Driska A. P. (2018). Informal and nonformal learning for sport coaches: A systematic review. International Journal of Sports Science & Coaching, 13(5), 694-707. DOI: https://doi.org/10.1177/1747954118791522

##submission.downloads##

Опубліковано

29.09.2023

Як цитувати

ЄФРЕМЕНКО , А. ., КРАЙНИК, Я. ., & НАСОНКІНА , О. . (2023). ДОСЛІДНИЦЬКА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНІХ ТРЕНЕРІВ З ВИДУ СПОРТУ ЯК ЗАПОРУКА ПРОФЕСІЙНОГО САМОВДОСКОНАЛЕННЯ. PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, (3), 118–123. https://doi.org/10.31891/pcs.2023.3.15