ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЇ ДО САМОВДОСКОНАЛЕННЯ ВИКЛАДАЧІВ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2022.1.1

Ключові слова:

мотивація, самовдосконалення у процесі професійної діяльності, викладачі фізичного виховання, внутрішні процеси, інструментальна мотивація, зовнішня Я-концепція, внутрішня Я-концепція, інтерналізація цілі

Анотація

Статтю присвячено теоретико-експериментальному дослідженню проблеми формування мотивації до самовдосконалення викладачів фізичного виховання у процесі професійної діяльності.

Вивчення мотивації до самовдосконалення викладачів фізичного виховання у процесі професійної діяльності базувалося на основних джерелах мотивації як фундаментальних особистісних утвореннях. Було виокремлено п’ять джерел мотивації: внутрішні процеси; інструментальну мотивацію; зовнішню Я-концепцію, внутрішню Я-концепцію; інтерналізацію цілі. У мотиваційній структурі кожного викладача фізичного виховання можуть бути представлені всі джерела мотивації, але найбільший інтерес для нас становила вираженість кожного з них у мотиваційному профілі.

Основними напрямами ефективного впливу на посилення мотивації самовдосконалення викладачів було: формування позитивної установки на самовдосконалення у процесі професійної діяльності за допомогою конкретизації вимог до фахівців; формування міцних знань, умінь та навичок, що самі собою є значним фактором розвитку мотивації професійного самовдосконалення та розвитку особистості; актуалізація потреби у професійному зростанні. Головними заходами щодо посилення мотивації викладачів фізичного виховання до самовдосконалення у процесі професійної діяльності було проведення науково-методичних семінарів, тренінгів професійного зростання.

Зважаючи на дослідження мотиваційних процесів, ми зробили висновок, що для самовдосконалення викладачів фізичного виховання у процесі професійної діяльності велике значення має внутрішня мотивація. Результати дослідження вказують на те, що домінуючими у більшості викладачів експериментальної групи є внутрішні мотиви, що свідчить про позитивне ставлення до педагогічної діяльності та високу мотивацію самовдосконалення у процесі професійної діяльності.

Посилання

Ilyin E. P. (2000) Motivation and motives. St. Petersburg. Piter publishers. 512 p. (in Russian)

LeonardN. H. (In press). Work motivation : the incorporation of self-concept-based process / N.H. Leonard., L.L. Beauvais, R. M. Scholl Human Relations 52 (8) – 1999 – Р. 969-998.

Hladkova V. M. (2007) Fundamentals of acmeology. Textbook. Lviv. Novyi Svit publishers. – 320 p. (in Ukrainian)

Ryan R. M., Deci E. L. Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions //Contemporary educational psychology. – 2000. – Т. 25. – №. 1. – С. 54-67.

Ryan, R. M., & Stiller, J. (1991). The social contexts of internalization: Parent and teacherinfluences on autonomy, motivation and learning. In P. R. Pintrich & M. L. Maehr (Eds.),Advances in motivation and achievement (Vol. 7, pp. 115–149). Greenwich, CT: JAIPress.

Oleksandr Soltyk, Yevgen Pavlyuk, Bogdan Vynogradskyi, Oksana Pavlyuk, Tetyana Chopyk, OleksandrAntoniuk. Improvement of professional competence of future specialists in physical education and sports during the process of vocational training. Journal of Physical Education and Sport ® (JPES), 17 Supplement issue 3, Art 148, pp. 964 - 969, 2017 online ISSN: 2247 - 806X; p-ISSN: 2247 – 8051; ISSN - L = 2247 - 8051 © JPES

Stepanchenko N. I. (2012) Influence of motivation on efficiency of professional and pedagogical acitivity of teachers in higher educational establishments specializing in physical education and sport. Pedagogika, psykhologiya ta metodyko-biologichni problem fizychnogo vykhovannya I sportu. № 11 – P. 98 – 100. (in Ukrainian)

Borysova Е. М. (1975) Regarding application of social and psychological methods of a professional growth research. Psikhologicheskaya diagnostika, ieyio problem i metody. Ed. By K.M. Hurevych. Moscow. – P. 142 – 161 (in Russiam)

Pavlyuk O. S. (2013) Structural characteristics of the model of professional thoroughness of a teacher of physical education. Naukovyi chasopys Natsionalnogo pedagogichnogo universytety imeni M.P. Dargomanova. Issue 5(30)13. – P.180 – 185 (in Ukrainian)

Kolodeznikov К. S. (2010) Organizational and pedagogical conditions for self-improvement of a future specialist in physical education and sport. Published dissertation summary. Specialty 13.00.01 “General pedagogy, history of pedagogy and education”. Yakutsk. – 22 p. (in Russian)

Ksyonzenko М. А. (2012) Motivation to self-improvement of a teacher as a key psychological factor of his professional growth. Naukova skarbnytsya osvity Donetchyny. Donetsk. № 2. – P. 90 – 93 (in Ukrainian)

Pavlyuk O. S. (2013) Content of professional self-improvement of a teacher of physical education. Pedagogika ta psykhologiya. Issue 674. Chernivtsi. Chernivtsi National University Publishers. – С. 98 – 104 (in Ukrainian)

##submission.downloads##

Опубліковано

28.07.2022

Як цитувати

ПАВЛЮК, О. (2022). ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЇ ДО САМОВДОСКОНАЛЕННЯ ВИКЛАДАЧІВ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, (1), 8–14. https://doi.org/10.31891/pcs.2022.1.1